Sunday, May 16, 2010

Pergelutan kuasa-kuasa kecil.

.Watak Pengenalan.

BAJU HIJAU : MUAZ (cucu pertama)
BAJU PUTEH oh seksi! : ASHRAF (cucu kedua)
BAJU MERAH : AMAR (cucu ketiga-adik kepada Muaz)
BAJU PINK : SARAH (cucu keempat) <---ops! tidak hadir di lokasi.

Pertalian : sepupu.
=========================================================



Pada suatu hari yang terang, dua sepupu sangat gembira bermain A B C di dalam komputer baru milik ibu Muaz. Kerana ibu Ashraf sibuk bekerja (workholic haha), maka Ashraf di bawah jagaan mak uda kiut (juru foto yang merangkap si penulis blog ini).

Suasana nampak tenang.


Sangat menjatuh-kan-hati bukan melihat mereka sungguh asyik 'menelaah' bersama di dalam suasana yang aman dan daman, betoleransi serta bekerjasama walaupun tiada apa yang harus di-kerja-sama-kan.

Nampak tak nampak tak?


Selang tak lebih 3 minit kemudian, lagak Ashraf sudah mula mencurigakan. Seperti ada kegeraman di benak. Resah. Seperti ada rancangan yang harus dilancarkan. Manakala Muaz tetap eksen menekan-nekan sebab dia tahu itu 'emak aku yang punya hahahaha' barangkali itu lah monolog si Muaz.


Yaaaa... benar lah firasat si Mak Uda! Ashraf mula melancarkan rancangan yang telah di rangka selicik mungkin.. iaitu..
cobaan menekan-nekan papan kekunci tanpa berasa terancam dengan sepupu tua nya. Di dalam hati, 'alaaaa... i pun boleh tekan la abang'.


Yaaa..!!!

pergelutan nampaknya sudah mula tercetus! Pihak empunya mula memainkan peranan berkuasa di atas  hak milik yang cuba di-usik pihak bukan empunya. Pendek kata (sape plak pendek?), kongsi-kongsi tak boleh ok.


Selepas pergelutan berlaku kurang dari 5 minit, akhirnya Ashraf yang rasa langsung tak cool berebut telah menyerah kalah. Adakah mungkin dia terasa terancam? oh itu tak mungkin baginya.

Masih ada 'aktiviti-yang-lebih-menggembirakan' yang boleh dilakukan selain berebut-rebut, mungkin itu yang dia fikir-kan.










Tetapi! sejurus turun dari kerusi.. memang ada yang boleh dilakukan!
Sasaran sudah dikenalpasti.




Nampaknya ini lah mangsa seterusnya!







Ini lah nasib si penganggur,
jadi babysitter pun babysitter-lah..

8 comments:

Anonymous said...

hahahaha.... - ulaq ayaq

.mek.mizah. said...

ULAQ : penat oh budak kecik betiga tu!

Anonymous said...

praktikal utk buka pusat asuhan ke?- ulaq ayaq

HanEm Manje said...

hahaha...comey2...=)

.mek.mizah. said...

ULAQ : uish! tanak ah.tak kuase. ahhaha

HANEM : tiutt kan dorang... huhuh~ tp PENAT!

anis said...

aku ske tgk posing dak pki bj putih tuh pic no 5... sgt stylo...hahahha..

kakandamu said...

alahai...sian nya anak den...kena buli rupanya ngan abg muaz..x pe, nnt mama belikan laptop tuk ashraf ya..jgn bg abg muaz sentuh huh..

.mek.mizah. said...

ANIS : hahahha, stylo dgn perut die. :P

KAKANDAKU : perghhh.. beli laptop kmu sendiri la dlu. lalalallaa~

Newer Post Older Post Home