Tuesday, September 08, 2009

Blind Date aku success.. tapi ada insiden yang tak diingini berlaku..!!


Hari Sabtu.
Terkantoi sahur lagi. Aku bangun lambat seperti hari-hari yang lepas.
Asmah dah kejutkan berkali-kali tapi aku syok melayan mimpi lagi.
Sedap enak dibuai mimpi.. aku tersedar.. hah! dah pukul 10.30pagi!
check handphone tertera mesej dari Asmah.. "dah siap"..

Aiseh.. aku baru bangun. Tak mandi lagi. Tu la, semalam kononnya janji nak bertolak seawal mungkin. Tapi semuanya tinggal kenangan. Aku reply ringkas dan terus bergegas mandi dan bersiap-siap ala kadar. Dalam kelam-kabut, sempat lagi aku iron baju. Yeh.. penampilan itu penting. Kang pakai kedut-kedut takde orang nak usha plak.

Dapat pula mesej dari Shepa. Dia tanya dah bertolak kah.. dan jawapannya pastilah belum. Nampaknya jam 10 telah bertukar jam 11. Janji melayu. Maapkan daku, tak sengaja.. [sambil berkata.. Ampun penunggu gua.. Ampunn... macam dlm cerita P.Ramlee tu]. Shepa slumber je kata dia nak tidur balik. Cis. Mentang-mentang berjiran ngan Masjid Jamek, eksen..

Misi : Shopping sakan di Sogo-Jalan Tar-Masjid Jamek
Misi sampingan : Blind date dgn Shepa serta Casual date dgn Asmah
Misi Aku : Tudung bawah 50 ringgit [save]
Misi Asmah : barang-barang raya seperti kasut dll.
Misi Shepa : Kasut konvo dan kebaya.
Masa Estimate : Sampai waktu buka
Pengangkutan : Sipot a.k.a Bas Metro 91 [uia--->jalan tar]
Budjet : Uncountable. $_$

Memang ditakdirkan sipot adalah sipot. Realitinya tak kan berubah. Bergerak dgn sungguh lemah gemalai, memang sopan. adui. Lambat betul! Pakcik nak saya tolong drive kan ke? getus ku dalam hati. Dah agak-agak sendat sipot membawa penunggangnya, mula la conductor mengutip hutang. Ye kawan-kawan.. uia ke jln tar dah naik 5posen. Urghh! Mungkin dua tahun lagi, perjalanan menaiki kereta lebih jimat dari bas. Tak mustahilkan, ye.. kapal terbang pun sudah menandingi harga tiket bas ekpress, jangan main-main!

Sesampainya aku dan Asmah di hadapan Sogo.. perasaan mula bercampur-baur. 4-5 September, for invited guest only! aduii.. aku datang mahal-mahal, dia wat sales utk membership plak. Demi tak menghampakan perasaan sendiri, kami bersetuju membayar RM12 bagi mendapatkan keahlian dan jemputan terhormat tersebut. wow.. tak sangka~ [lari bajet! =( ]

Kemudian mula la misi sampingan iaitu blind date ku. Bertemu Shepa yg hanya kenal di facebook. hehe.. dia kawan Melor kemudian jadi kawan ku pula! Memang agak mencabar! Shepa rupanya sesat. Eh.. pesal blind date macam ni tak rasa berdebar-debar pula..?? hahhaha.. ngeks.. Dgn izin tuhan, kami berjumapa akhirnya di bawah pokok yang rendang. Agak romantis kan shepa? =P Jumpa, bersalaman, sembang-sembang kejap, dan terus ke misi seterusnya. Beratur utk masuk ke dlm sogo yang kononnya sales sangat itu. [tak sabar dah ni kata aku dlm hati]

Manusia di dlm itu seperti ulat-ulat yang kelaparan. Ye.. Memang aku takut dgn situasi itu. Kalau aku kanak-kanak bawah 12 tahun, pastinya aku sudah tarik bonda pulang atau ikut saja ayah ke kedai buku. Lebih tenang. Jujurnya.. aku bukan fan jualan murah. Pening. Tapi memikirkan aku sudah setuju menemani kawan-kawan ku, aku gagahi juga. Dan keputusannya.. aku hanya dapat seluar jeans yang tak dicuba [dan bila balik cuba, oh! mcm legging.. haha..] sebagai mencukupi syarat sebagai invited guest. Mereka? Asmah dan shepa? Usah cerita la.. tanya sendiri.. [dorang shopping sakan!]

Sudah habis memborong [mereka], kami keluar terus laju menuju Pertama Complex.. Mahu solat. Tapi tersilap masuk building, dan pertama kali interkom lif bertanya ke mana kami mahu pergi sebab bangunan itu hanya complex kerajaan dan pejabat. Hehe.. Malu! salah building. Usai solat.. terus menuju Syurga Kolumpo.. Jalan Tar..

Dari satu butik kebaya ke satu butik kebaya, ceh.. butik??!! haha.. padahal kedai kecil di tepi-tepian saja. Banyak juga pilihan yang cantik, aku mula berangan mahu membeli utk sendiri. Tapi ongkosnya...? =( .aku telan air liur. Perjalanan agak panjang, kami mula exhausted.penat. Tapi demi target.. kami gagahi lagi walau tekak mula demand macam-macam.

Next destination. bazar raya belakang complex jalan tar.
Berjalan lagi. Dipendekkan cerita. Bermula tragedi yang langsung aku tak pernah bayangkan. Sedang asyik berjalan sambil memegang compact camera pinjaman ayah, tiba-tiba camera itu hilang! huu... patah hati ku. Bergegas mencari kembali mana tau tercicir. tapi hampa. Adakah aku telah dirompak oleh si penseluk saku..? urghh! sungguh tak adil. Apa dosa ku pada kau..?

Aku mula tak keruan. Kamera ayah. Ayah mesti marah kaw-kaw balik nanti. Gamabr-gambar ku??!! urgh.. nasib baik tiada yang sensored. Kalau tak.. ABEH LAAA!!! Ye. itu la insiden sedih yang tak ku sangka.. huk-huk.. =( Nasihat ku.. hati-hati dan jangan bawa camera lagi di Jalan Tar, kerana ada si kejam yang tak berhati perut itu masih bebas di sana.

Tinggal kenangan.

Dan sekarang.. aku
takut mahu pulang ke rumah... (-_-)"
[kereta bercalar lagi sbb kena langgar lari lagi.. bertambah suhu seram!!!]
Macam mana nak raya ni..?? gurr... gurr..

"ayah.. maafkan kak uda.. orang tu yang jahat.. huu..
nanti kak uda ganti yeh.. plz jgn mrh.."
-anaknda yang ketakutan.


27 comments:

PutraRocker said...

ak tumpang bersimpati...o_O

melur natasha said...

hahaha..
takziah mek syg..
pasni kite date okeh..ngan keri skali...
hahahaha

Shepha said...

kalo keri ikot aku tanak pi.ceh bapak tacing haha.aku tacing ngan keri sampai raya.hahaha.

maapkan aku mek.ku tak sangka blind date kita berakhir begini rupa.tsk.

nanti aku belanja ko dengan melur ok.

mune said...

aiyo... calar skali lagi? kamera ilang? dugaannya... sabar ye... cakap kat ayah, kalau itu sudah suratan ilahi ape boleh buat. bukan tak jaga. dah usaha jaga sebaiknya. tapi nak wat camne kalau berlaku jugak ;)

bruce lee said...

bis ar mek..bek ko blk time raya je..kalau ko blk skrg abh ko mst nek hangen..kalau ko blk raya pertama,bole mintak maaf trus..hihi

mia sarah hemiza said...

ROKER.. hoho.. thanks la.simpati je ke?blanja la kamera satu!!!! =P

MELUR.. owrite..haha..ttbe je keri pon skalik..

SHEPA.. yeahh! itu la yg aku nak dgr.blnja dr org kaya! =P

MUNE.. adek aku plak yg buat kali neh!!!

WAWA.. byk ah ko, kang biskot raye mak aku sape nak buat kan..??? hahaha...

Unknown said...

lor..sedey giler camera ilang...xpe2..dugaan bulan pose..len kali hati2

bruce lee said...

xpe,biskot raya mak kau aku yg buat..dan dah tentulah sebalang berharga RM30..ni harga kawan2..hahaha

mia sarah hemiza said...

EDY.. huk2.. mmg dugaan besar.takpela.mesti ada hikmah.tuhan kan Maha Adil. =)

WAWA.. kak..diskaun bleh?tau la budak aliran berunsur kan duit, jgn la wat kwn camtu..haha =P

PutraRocker said...

tula...g xajak aku..wahahahaa

mia sarah hemiza said...

ROKER.. kang aku ajak ko tekejot plakk kangg...haha..

k.e.r.i. said...

takpe lah shipa ko nak tacing ngan aku pun.
mek, ahad ni jum sogo ngan jalan tar lagi.
muahahahaha.
habis lah semua kawan melur aku kebas.

mia sarah hemiza said...

KERI.. haha..shipa takde de nak tacing..
aku tak mau p jln tar.. ko ajak shipa!
eh..aku plak cm kebas sume kwn shipa..hahaha..

f A i said...

aduhh..tragisnye mek...sabar2...semua tu dugaan..=)

Shepha said...

haha.amikla si keri ni aku takmau pun.haha.
dia single lagi mek.haha.
mek kita date lagi ya minggu ni haha

.mek.mizah. said...

FAI.. mmg tragis dan pilu!!

SHEPA.. haha... single?? wahh.. =P owriteeeee...date skali ngn mak melor.. hik2..

♥ Ammara Bay ♥ said...

takziah zaza... pasni ko bley guna kaedah cuba2 utk dapatkan dslr dr bapak ko.

pssttt..shopping xhengat member tu la..kurang2nya belikan aku shawl selai ke.. ;P

mia sarah hemiza said...

USELYNN.. seperti tidak mungkin DSLR tersebutttt!! huk2.. aku soping sket je pon.. tak bsakan, fuluss yilekk.. =(

rAmiZa.mY said...

mek...
nasihat ak..
kuar ngn syipa jgn bwk camera..
ok?
pesanan ikhlas..hahaha

mia sarah hemiza said...

MIJA.. apekah yg ko nk sampaikan?adekah berpunca dr shepa?? hehehe...

Shepha said...

dia takut ko tak tahan dengan aku punya gila bergambar je haha

.mek.mizah. said...

SHEPA.. hahahha.. ko mmg! camera extremee!!

Anonymous said...

wow!!!!! meNariK!!!!! 5 stAr dan lEbiH kot. akhiRnYa.....!!!! sEtelAh 36 taHuN kAt duNia ni baRu aKu miNAT bAca Blog oRG

Anonymous said...

oPss!! lUpa, tErusKan beRkayA... BluEbEll557

mia sarah hemiza said...

BLUEBELL557.. hehe.. thanks la.ni post org frust camne la ko boleh suke.. hehe.. pe pon, jemput2la menjenguk selalu.. =)

Anonymous said...

addehh..aku macam da terlambat je nak mengomen...huhukkss....neway..aku da agak da ayah ko tak marah...kan ko neh anak kesayangan die...hihikksssss

mia sarah hemiza said...

HANEM SAYANG.. huhu..tp cuak ttp bertakhta di hati~ ayahku mcm tak bpe sehat la lately.. sedeh.. =(

Newer Post Older Post Home