Friday, December 18, 2009

Amanah lawan nya Khianat.

Serasa aku kalau bukan ajaran Islam sekalipun, semua agama di atas muka bumi ini mengajar perkara yang baik-baik sahaja. Ada ke agama yang suruh buat tak baik? Mungkin agama Ayah Pin pun ada menyaran buat kebaikan. Cuma nya, kepercayaan itu yang berbeza. Ayah Pin totally la 'berbeza' sampai ajaran ke langit. Ok, ayah pin tak terlibat dalam hal ni sekarang.

Kembali pada topik asal. Jadi, kalau sudah diajar tentang yang baik-baik kenapa mesti perkara tak baik masih berlaku?

Adakah kerana terkurang ajar?
Atau kurang ajar?

Tula, suruh pergi sekolah, badan pergi pakai uniform, otak tinggal atas katil.

Heh.. tak tahu la.

Macam mahu bagi tazkirah, ceramah atau apa saja yang boleh membetulkan pelajaran 'anak-anak'. Macam nak ajarkan yang telah dipelajari sejak kecil. Kalau sekolah rendah ada Pendidikan Islam. Sekolah Menengah pun sama. Tak cukup lagi ke lepas tu kat universiti pun ada belajar etika, akhlak dan nilai-nilai murni.

Tak payah cakap pun mesti boleh fikir sendiri.

Akal bubuh mana? jangan kau kata lutut. kesian.

Maafla, ayat si bengang selalu nya menyiat hati.
Sebab dia mahu berkongsi rasa.
Tapi jangan terasa, sebab tak gigit cili tak rasa pedasnya, begitu juga hatinya.

Yea..

Awalan nya tak perlu sesiapa yang tahu dan baik-baik saja. Tiada salah-paham. Tiada konfrontasi. Tiada ketidak-selesaan di situ. Semua salah si polan, atau si polana?mungkin.

Mungkin dia tak belajar apa itu Amanah.

Hey.. kau tahu apa itu Amanah?

Mari kita sama-sama kembangkan otak. Sebelum tu kutip dulu otak tu jangan lupa.
A-M-A-N-A-H. lawan nya  K-H-I-A-N-A-T
Jadi kenapa harus kau khianat bila diberi amanah? Tak tahu ke amanah itu harus disimpan bila disuruh? Kau tak tahu dosa-pahala mungkin. Kenapa mesti kau kepochi sana-sini?


Panas betul.

Haih.. sabar.. sabar..
Assobru-minal-iman.


Nasib bukan jenis si bengang mahu mendoakan yang bukan-bukan pada si khianat.
Biarlah. Si bengang masih positif. Menerima seadanya. Tapi mungkin tak berapa nak pasrah.


Tuhan kan Maha Adil.
Dan Si bengang percaya itu.

Semoga si kepochi sedar.
Aminn.


Nah,
ada lagu mahu si bengang tujukan.. F*ck you by Lily Allen.
Sorry, bukan blog ini mencarut tapi Lily Allen. hahaha~ tq Lily.

p.s. : bukan sesiapa yang berhampiran si bengang.

.

9 comments:

MyeAqma said...

relax mek..
aku taw k0 c0ol...

.mek.mizah. said...

MAI.. hehe.aku mmg tgh rlek je neh.saje bikin ayat panass.. =p

amuslimhouse said...

salam..
marah kat sapa ni?
relaks2 manusia memang macam-macam perangai.....
hehehehehe

.mek.mizah. said...

FAIZAL.. dgn perangai manusia. hehe

isma said...

salam,

ingin berkongsi pasal sabar.

kshnye lbh krg begini.
alkisah satu hr nabi kesayangan kte berjalan dn melewati satu tanah kubur.kelihatan seorg mkck sdg mngs kesedihan sbb anak die mati.dh mati lame tp mkck ni masih ngs2.xhlg lagi sdh die.then nabi pn tegurla.pas2 mkck ni xtau yg tgr tu nabi.die pn hot aa kan.mkck ni ckp.xjd kt ko mmgla senang ckp.lalu nabi bersabda yg lbh krg bunyinye begini.

"sabar adalah kali pertama musibah menimpa"

pendek, ringkas lagi padat.kalo dihuraikn boleh sj jd berhelai2.ape ye mksd ayat tuh.mknye kalo kte bersbr lps 3 4 hari kene musibah dikira bkn kategori sabar ke?itu kene tnye ustaz2 yg otaila ye x.tp bg aku, yg pastinya ayat tu mrjk kpd soh kte bersbr ble btl2 baru kene musibah then kte trus sabar.mmg ssh.tapi.tepuk dada tnye iman.cewah.indahnya islam kan kwn2.heheheh.

.mek.mizah. said...

ISMA.. pjg sungguh komen saudara. time kasih ye..

ulaq ayaq said...

huh... panas!

anis said...

ala... mek mara lagi...mek cool.. fuh...fuh.. sejuk cepat..heheh.. lambat tp aku nk reply gak mek.. ;)

.mek.mizah. said...

ULAQ.. pe yg panas?

ANIS.. hehe, da cool bru ko komen.. =P

Newer Post Older Post Home