Thursday, January 28, 2010

Seperti kacang lupakan kulit maknanya tidak mengenang jasa atau budi orang yang pernah membela atau menolongnya

Mari aku nak cerita kan kisah si cerdik.


Dia si cerdik. Lebih cerdik dari orang-orang biasa sebab dia rasa dia cerdik. Di takdir kan si cerdik bercinta dengan si kurang cerdik. Tapi si cerdik tak kesah macam yang Aiman selalu cakap, "Aiman tak kesah".

Si cerdik tak kesah bukan sebab pasangan nya kurang cerdik, tapi si cerdik tak kesah perihal mereka dari dunia yang berbeza.


Si cerdik cakap, " I tak kesah". Si kurang cerdik juga rasakan yang sama.


Mereka pun bercinta. Mula-mula mereka gembira. Siang malam berhubung bergelak mesra. Bagai dunia mereka yang punya.

Mereka cakap, "kami tak kesah hal sekeliling sudah".


Tapi.. disangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari.

Percintaan mereka tak lama. Ada badai melanda. Mereka pun putus di tengah jalan.

Si kurang cerdik cakap, " I dah tak kesah!".
Si cerdik cakap, " tapi I kesah lagi..".


Dan sepurnama lama nya.. mereka berdua tidak ambil kesah lagi.


Di takdirkan, si cerdik mula rindu kan si kurang cerdik. Tapi cinta hanya tinggal bertepuk sebelah tangan. Orang kata tepuk sebelah saja tak berbunyi, tapi si cerdik tak percaya. Si cerdik hanya percaya, si kurang cerdik masih sayang kan si cerdik. Si cerdik perasan.

Maka merayu kembali si cerdik kepada si kurang cerdik.

Tapi tetap, si kurang cerdik cakap, "I dah tak mahu kesah.". Si cerdik buat-buat tak paham.

Lantas si cerdik naik berang. Si kurang cerdik masih keras kepala.


Si cerdik yang cerdik lantas berkata, "macam kacang lupakan kulit!", terus ke arah si kurang cerdik.


Tapi si kurang cerdik tetap begitu. Blur. Dia kan kurang cerdik.

Tapi jangan disangka kurang cerdik itu bodoh.

Si kurang cerdik cuba ingat-ingat kembali. Padahal dulu siapa tolong siapa. Si kurang cerdik yang menghantar ambil, membawa pegi bersiar-siar, memberi pinjam wang kepada si cerdik. Syukur si kurang cerdik hanya kurang cerdik dan bukan si nyanyuk yang bodoh.

Itukah kacang lupakan kulit?

Si cerdik sudah nyanyuk barangkali, fikir si kurang cerdik.




Nah.. sekarang siapa si cerdik yang perasan cerdik kalau peribahasa sekolah rendah pun sudah disalah-ertikan?


Si kurang cerdik tersenyum sumbing sambil sedap kunyah kacang cap tangan.


.

6 comments:

MyeAqma said...

kau perli siapa ni senanye?
ada kene mengena dgn yg idup atau yg dh mati x???
eh yg meninggal.. mati tu sgt kasar bunyinya~
hiks!

AINI NORAINI said...

owhh..ni kisah mcm dah penah cite kan hari tu?
tapi hint2 jugak..
xpe..
biasa lah..manusia..
ada yg kacang lupakan kulit..
harap kite bebas dari sume itu..
aminnnnn

Teh.haha said...

huish miza... (sila isi tempat kosong) ngee~~~:P

.mek.mizah. said...

MYE... ade la,mungkin kucing jiran sebelah.hehe.

IRA.. itu la kan,hrp2 tak jadi pd diri sendiri.nauzubillah..

LEHA.. aku nak isi apeeeee..??? =P

AINI NORAINI said...

nauzubillah..
tapi macam kelakar la si cerdik tu kan..
cane leh lupa maksud kacang lupakan kulit..
aisshhh

.mek.mizah. said...

IRA.. itula.cerdik sgt sampai main taram peribahasa.hehe...

Newer Post Older Post Home