Sunday, April 26, 2009

Coret 1...

26 APRIL 2009

Tak semua yang kita suka kita boleh dapat. Apa yang penting kita harus berusaha bagi mendapatkan apa yang kita suka itu. Tapi bagi pihak aku, aku takut dan masih di bawah sawang ketidak konfidenan untuk cube merebut ape yang aku suke. Suke dalam byk perkara. Cinta, baju, kerja, harta, lelaki, belajar atau ape saje. Aku tak sekuat perempuan yang sanggup membuat apa saja bagi merebut kesukaannya. Bagi diri aku, aku hanya mampu berimpian, berangan dan terus mengharap semua menjadi kenyataan. Tapi bagi konteks seperti aku, apa yang sesuai bagi aku menerima feedback nye kembali.? Seharusnya TIADA. Kerna tiada usaha, tiada la hasilnya. Aku mengarut. Berkata. Berselindung. Takot yang tak sudah. Menjadi pengecut pada hati sendiri. Apa lagi yang patot aku semak kan dalam otak fikiran aku sendiri. Itu Cuma semakan yang takkan berkesudahan. Aku harus BANGUN!, membuat anjakan paradigm. Beranjak tak bererti kite kalah. Beranjak tak bererti kite memalukan diri sendiri. AKu harus menjadi dewasa. Mengharungi apa yang berlaku. Lumrah kehidupan tak semestinya hanya menzalimi umatnya. Tiada pepatah pon yang menyarankan agar kite melukut tanpa berusaha. Tiada nasihat dari generasi dahulu menyuruh kite menggapai kegagalan. Tiada. Yang ada hanyalah kata-kata kearah kejayaan. Kata-kata yang mengajak merebut kemenangan. Kejayaan yang pasti berlaku jika kite manusia berusaha. Berusaha. Kata hikmat yang tiada tandingannya. Kalau dia boleh, mengapa tidak kita. Kalau dia Berjaya, mengapa tidak kita.? Walaupon di dalam dada, terbit istilah lain orang, lain kelebihannya. Lain orang, lain rezekinya. Ya. Tapi.. Ingatlah janji Tuhan, Dia takkan menzalimi umatnya, walhal umatnya yang cuba menzalimi Nya, dengan tidak mengingatinNya, tidak membuat apa yang disuruh, malah meninggalkan apa yang disyariatkanNya. Tuhan Maha Adil. Tuhan Maha Mengetahui. Setiap hambaNya yang beriman, beramal ada rezekinya masing-masing. Tuhan tidak pernah berdusta. Itu sifat mustahil bagi ALLAH. Maka, cuba lah menjadi seorang yang Berjaya, berkaliber, berbudi dan merebut apa yang dinamakan sebagai Kejayaan.

No comments:

Newer Post Older Post Home