Friday, November 19, 2010

SAYA DAN KERJA...

...hmm, tak komersial langsung tajuk nya, honestly?

Oho! macam doa dimakbulkan, macam harapan menjadi kenyataan. Dulu sibuk terlalu boring sebab tak ade kerja, dan sekarang? Nah amek kau! Sejak-sejak ni kalau time kerja mesti terasa sangat pendek, tiba-tiba dah pukul 5! tiba-tiba ok, bukan macam rasa dah lebih 7 jam berada di atas bangku biru di workspace sendiri. Bila tengok jam bukan lagi style alaaaa.. baru pukul 5 pm, tapi adegan poyo terkejut ala-ala mak ngah  mengelupur sebab kerja tak siap lagi tapi dah hampir pukul lima tu jugak lah keep repeating day by day.

Kalau dulu, bila masuk lunch time (11.50am, this is our lunch time -_-") mesti dalam hati mengumam, isk.. lama lagi ni nak tunggu pukul 5! opss.. 5.30pm. Biasa nya saya akan masuk paling awal 8.00 am dan clock out jam 5.30 pm, nak clock out jam 5, mungkin sebulan 2-3 kali saja yang mampu untuk bangun awal dan clock in jam 7.30 am, itu pun kalau nak sangat balik cepat pada hari Sabtu WAJIP bekerja. Tapi setelah hampir menjangkau 5 bulan bekerja, nampaknya attendance makin merosot, saya hanya mampu mengekalkan jam standard iaitu clock in 8.30 am. Ok. Saya memang tak boleh bangun terlalu awal. Alergi. Mungkin setahun bekerja saya bakal clock in jam 9.30 am constantly. Hmm.. ada potensi.

Walaubagaimanapun, saya bukan hanya berpotensi clock in makin lewat, tapi berpotensi besar juga untuk selalu pulang lewat. Kalau harapan nak bersukaria pada petang hari selepas balik kerja, saya menasihati diri sendiri agar lupakan angan-angan uncle Jenin. Kerana seawal jam 4 petang, saya pasti dan confirm! kerja saya akan tetttttt.. bertimpa-timpa. Oh! saya juga sudah melakukan beberapa analisa. Cuma saya belum ada pengesahan dari badan-badan pengecop sah seperti Sirim mahupun Halal Jakim. Walaupun tidak official, tapi berani saya nyatakan, saya begitu sueyy (malang) jika saya clock in jam 8 am. Maaf! Hari tersebut pasti saya akan ber-overtime sekurang-kurang nya 2 jam, selebih-lebihnya 4 jam.

Saya balik lambat selalu bukan nak mengampu bos saya. Haih. Kalau la dengan cara itu dapat membuat beliau bangga, saya sikit pon tak rasa bahagia. Dulu masa saya awal-awal ber-title "si pekerja makan gaji" iaitu sekitar sebulan pertama bekerja, sering kali saya dipandang serong tatkala beg tangan (ermm.. tolong la, saya tak suka diklasifikasikan beg jalan saya sebagai beg tangan, langsung tak nampak seperti saya), ok beg jalan.. tatkala beg jalan saya kemas tanda mahu balik, pasti ada mata-mata silau menjeling tanda "siaplah kau esok bos bising", tapi itu perasaan perasan saya saja. Padahal saya tahu itu mata orang jeles sebab kena stay-back until unknown time. Mereka iri hati, saya tahu.

Sebab berdasarkan analisa kedua saya selepas analisa sueyy saya tadi, saya juga merasai emosi yang sama seperti mereka. Kalau ada yang ber-babai dengan muka bahagia, pasti hati saya sedikit tersentuh. Eh, bukan tersentuh, tapi sumpah-seranah free saya hamburkan pada monitor cacat saya. Ya. Monitor saya cacat. Eventhough saya memakai Monitor berjenama kompeni sendiri, tapi sikit pun tak rasa bangga sebab Monitor saya cacat. Sape yang tengok mesti kata saya tak lap screen monitor saya, kotor kata mereka. Tapi tau kah mereka kesan kotor itu akibat (mungkin) pixel nya sudah terbakar beramai-ramai sambil membentuk calitan panjang? Ok, sebenarnya saya juga tidak tahu kenapa, tapi tolong lah gantikan kepada jenama lain, saya sudah naik menyampah.

Hmm.. nampaknya panjang juga saya bercerita. Maaflah, bukan point ini yang ingin saya nak bangkitkan. Mari kita ke isi utama.

Sebenar-benarnya, saya makin takut memikul tanggungjawap. Kalau diserahkan satu tugas, pasti berat mahu mengalasnya. Saya bukan takut nak membuat, malah saya memang seorang yang suka belajar. Kasi lah apa pun saya sanggup buat. Err.. tapi saya bukan orang yang mampu menangani isu-isu berbangkit selepas itu. Macam contoh, sehabis molek saya kasi done job kali itu. Buat ikut procedure. Berhati-hati seperti takut dibaham singa kalau berbuat salah. Tapi at the end, selepas settle dihantar, selang beberapa hari, dapat call kata data ada problem. Ermm.. call jarang kut. E-mail! Ya. E-mail Outlook saya tu. Paling tak suka baca feedback walaupun saya sendiri kadang-kadang menulis ayat ini di akhir setiap E-mail saya;

"If there's any discrepancy kindly please inform me."
ataupun..

"Should you have any problem do not hesitate to contact me."

Saya mungkin tak jujur ketika meng-kopipes ayat itu dari E-mail colleagues saya. Haha. Pekerja muda (pekerja baru) seperti saya, atau saya sendiri masih belum boleh menerima tekanan masalah di tempat kerja. Ya. Saya belum boleh. Tiap kali ada soalan diaju pasti saya ber-tafakur dulu di dalam tandas sambil menenangkan perasaan. Itu kalau boleh. Jika tak, kasi nangis se-round dulu baru boleh berfikir. Haha lagi. Mana mungkin kurang berpengalaman seperti saya mampu menyelesaikan masalah bertubi-tubi. Mujurlah cogan-kata MD baru tempat saya itu sedap dipraktis "Enjoy your workload" & "Challenge with smile", maka senior-senior saya takkan bermasam sambil marah-marah kalau desakan masalah datang ke meja saya. Heh.. dorang tak boleh marah, nanti mesti ada suara-suara yang mengingatkan slogan tu, Nice kan?

Saya masih lagi mencuba sehabis baik mengekalkan prestasi yang baik. Saya cuba sehabis baik untuk menyiapkan segala kerja sebelum pulang, walaupun terpaksa pulang selewat jam 10 malam, jujurnya aim balik awal dah lama saya lupakan. Kadang-kadang senior saya yang risau kenapa balik lambat sangat. Hey, bukan tunjuk rajin ya. Tak kuasa I. Tapi bagi seorang yang seperti saya, tiada siapa ambil peduli kecuali Mak Comel saya, tak kesah lah. Baik duduk di office dari duduk di rumah tak buat apa, buat runsing emosi terkenang-kenang hal yang sedih saja. Well, orang yang ada kisah sedih memang pathetic kehidupan nya. Itu lah saya.

Tapi...

Nampaknya mak saya kurang gembira. Dia mula beriaksi seakan-akan merajuk, err.. tapi tak kutt tapi ya kutt.. sebab saya selalu balik lewat, dan esok SABTU pun saya bekerja. Oh! I'm sorry mother. Anak mencari rezki ni bukan sengaja. Jangan lah kata mak sebagai Ibu Bapa yang terbiar *sedih*. Dan majikan saya bukan lah tak sayang Mak dia, tapi keadaan memaksa. Dalam schedule kena bekerja, kami kena kerja. Schedule suruh cuti, kami wajip cuti. Tacing jugak bila mak saya kata "dorang tu tak sayang mak dorang ke asyik kerja jee..."

Hmm.. dah tu saya nak buat macam mana? -__-"

Sorry Mak! I Love You.


...kami bersusah-susah dulu, 
bulan doblas kami bersenang-senang kemudian!
cuti seminggu hujung tahun! Yahoooo!...
.

5 comments:

k.e.r.i. said...

yer mek.
sistem kapitalis dah buat kita jadi macam ni.

PutraRocker said...

sabar dan ikhlas pasti hasilnya manis..kekekeek

ellieandcarl'sstories said...

perghh bile dah keje non stop mak sedey juga.. tp skang nih mak tgk muke anak die yg cuti panjang kat umah pon muak juga.. cian mak aku mek tgk muke aku kat umah dok goyang kaki.. :( hahahah

Lang Legar said...

haha sabor jela mek lau kena keje ari sabtu..dah planner plan camtu, production kena la ikut..

hakikatnya, semakin banyak workload, semakin bertambah la masa nak setelkan..so setinggi mana pun tahap efficiency ko bekerja, kadang-kadang kena jugak stayback..

as long as keje ko tak perlu dibawak balik ke rumah dan disetelkan, u can still be grateful ;p

mia sarah hemiza said...

KERI : kapitalis ke ape lis, dorg mmg kejam. tp duet nye aku nak.haha

ROKER : aku tgh saba la ni. ngehe.

ANIS : hehe, sok ko dah keje ko merasa lah, skg ni ko ckp ngn mak ko, mak saba la yeh, jgn boring skng, esok2 lg boring ble anak dah takdeee.. haha..

ZAREN : ye yeop! semakin lama semakin lah kte menjadi penting to the company. haha. hopefully our sacrifice tak sia-sia. kot esok2 layak jd supervisor or even HOD? who knows kan. mari same2 kte cemerlang!!hehe.. btw, part tu aku suke, keje tak payah bwk blk, setel in the office. cukup!

Newer Post Older Post Home