Thursday, August 19, 2010

I was Here. Ini lagu ok.

Aku minat satu-satu lagu tu selalu nya yang ada kaitan dengan hidup aku. Ye la, sama jugak dengan orang lain. Suka lagu yang in dengan jiwa mereka. Bagi aku sesebuah lagu memberi impak dalam kehidupan seharian bila bait-bait nya sangat kena dengan apa yang sedang atau pun yang telah berlaku ketika itu. Yang akan datang susah pulak la kan, sebab kita tak tau apa yang akan jadi, well-planned tak semesti nya akan berjalan accordingly. Nope. If the God haven't permit to happen it won't happen.

Aku paling tak suka dengar lagu-lagu yang tersangat memuji-muji perempuan, lagu-lagu yang berbaur lucah, atau pun lagu-lagu yang meaningless. Tolong lah. Setakat nak masuk kan perkataan 'facebook' dalam lirik lagu semata-mata nak mengikut peredaran zaman, baik tak payah. Langsung tak boleh tahan telinga nak dengar. Kelakar pun ada. Maybe nak up-to-date sangat sampai hilang sentimen unik dalam sesebuah lagu.

Cewah. Aku bertaip memang pandai. Hiks. Cuba tengok sikit pandai ke tidak karang lirik lagu? hampeh, aku sendiri pun tak tahu. Sorry!

Tapi itu la pandangan aku. Kalau yang rapping terlebih sampai tak paham apa maksud nya tu lagi la alergik telinga nak dengar. Sorry to say. Biar lah industri muzik kekurangan artis mahupun industri itu sendiri merundum asalkan jangan terbit sesuatu yang tak bermutu-gaya-keunggulan. Biar lah yang ada kualiti, dan bukan kuantiti. Tapi kalau nak ada kuantiti pun make sure kualiti tak diabaikan. Maka takde lah telinga berdarah lagi bila bukak radio then terpaksa tukar-tukar siaran sebab tak tahan pendarahan dari lagu-lagu sumbang yang entah ape-ape.

Dari dulu aku memang suka baca lirik lagu. Bila terdengar satu-satu lagu yang in dengan jiwa, mula la aku cari lirik. Check dulu maksudnya. Maklum la, kadang-kadang lagu omputeh ni susah jugak nak tangkap slang omputeh nya. Aku suka lirik yang tak berapa jiwang, tapi sentimen romantis nya tak terabai. Baru la tak berdarah telinga ni. Eh, tapi bukan berdarah betul! haha.

Selain tu, aku suka lagu-lagu yang menaik kan semangat dan lagu yang memang ditujukan kepada diri sendiri bukan kepada kekasih, marka, awek mahupun suami dan isteri, eh lagu untuk mak ayah pun ada kan. Untuk sanak-saudara? oh! itu kena tunggu Hari Raya. Lagu Raya!. Ok. Aku paling suka kalau sesebuah lirik tu lebih banyak perkatan 'I' yang merujuk kepada diri sendiri daripada 'You' which mean bila ada perkatan 'You' comfirm la lagu tu lagu tuju-tujuan bukan untuk diri kita sendiri. Err.. lebih kurang macam tu lah.

Haha.

Sebenar nya aku nak cakap aku suka lirik lagu ni je. Tapi meleret tak hingat!
I was here, by Lady Antebellum. (ante belum lagi ke?haha) So enjoy.. ^_^



You will notice me
I'll be leaving my mark like initials carved
In an old oak tree, you wait and see

Maybe I'll write like Twain wrote
Maybe I'll paint like Van Gogh
Cure the common cold, I don't know
But I'm ready start 'cause I know in my heart

I wanna do something that matters, say something different
Something that sets the whole world on its ear
I wanna do something better with the time I've been given
I wanna try to touch a few hearts in this life
Leave nothing less than something that says ?I was here?

I will prove you wrong
If you think I'm all talk, you're in for a shock
'Cause this dream's too strong and before too long

Maybe I'll compose symphonies
Maybe I'll fight for world peace
'Cause I know it's my destiny
To leave more than a trace of myself in this place!

I wanna do something that matters, say something different
Something that sets the whole world on its ear
I wanna do something better with the time I've been given
I wanna try to touch a few hearts in this life
And leave nothing less than something that says ?I was here?

And I know that I, I will do more than just pass through this life
I'll leave nothing less than something that says ?I was here?
I was here


p.s. : yeah, bila aku down, mula kena searching for something to stand up again! 
.

2 comments:

hanie said...

best lagu ni..hehe

PutraRocker said...

mek da g wang !!!hahaha

Newer Post Older Post Home