Sunday, April 24, 2011

Bekerja pada hari Ahad bukan lah satu teknik nak impress yang kau rajin bekerja.

This week (I mean from last monday until today) is not my good week. Deym, so many things to do until I feel like mau bunuh itu mesin bernama Computer. Sampai balik rumah pun tak berdaya nak on dah PC sendiri sebab tak lalu nak mengadap screen monitor yang aku rasa lagi berapa hari aku ngadap, bakal menerbitkan Migrain yang aku tak pernah ada. Thank God, penyakit tu tak dpt lagi kat badan aku. Tapi nya, tendency untuk dapat tu macam bakal ada sebab nya bersambung lagi 3 hari onwards kehidupan aku tetap akan macam ni jugak. Huh, tak terdaya tapi harus jugak la aku mengadap sebab dah memang keje aku.

Sape suruh dulu cemerlang sangat sampai kan aku yang budak baru ni boleh di assign untuk menjaga big board yang aku sendiri masa tu tak tahu kelecehan nya sampai ke tahap ini. Kalau tak, sumpah masa group meeting bila bos tanya apa progress aku jawap, "setakat ni saya masih dalam learning process dan banyak lagi yang saya perlu baca dan faham", dan aku menyesal sebab jawapan aku pada masa tu adalah, "so far takde apa outstanding sebab saya terlalu boring takde keje apa nak buat", betapa lurus nya aku sebagai new member yang tak silap aku masa tu baru join department dalam lingkungan 3 bulan macam tuh. Dan hamek kau, terus leader aku suruh senior aku ajar macam mana nak handle big board untuk setiap trial process.

Maka aku belajar dengan tanpa sedar kecekapan yang aku bajet boleh setakat meng-impress dan mengisi masa lapang aku tu rupanya mala petaka yang besar seperti yang berlaku hari ini. Di mana, ketika hari Sunday, kau bangun seawal jam 11 pagi dan berpisat-pisat atas katil kemalasan, tapi aku terpaksa bangun awal dan bersiap ke office kembali setelah balik lewat pada malam jumaat selewat 11 malam. APALAH NASIB.. sobs.

Well, keje aku tak susah. Tapi masa yang diambil tu yang leceh nak describe. Sebab kan benda ini melibatkan macro dalam excel, dan data file sangat lah besar. Ada around 9000++ rows dan berapa ek column, ok malas nak kira. Bila kita nak edit dengan ada nya macro ni, automatic kecanggihan benda ini akan meng-slow kan processing nya. Sungguh kejam bagi aku yang memang tak suka menunggu. Bayangkan, kalau nak buat berhati-hati dan sikit-sikit, setiap 20 rows memakan masa lebih kurang 4 minit. Maka nya sila kira sendiri kalau aku kena buat untuk 9000++ rows? how much it is? dan itu belum ends peacefully kat situ. Setiap rows aku kena check balik adakah aku dengan jitu nya key-in apa yang patut. If any typo happens, memang boleh kena bako la dengan bos. Sadis kan.

Haha..

Aku tulis ni bukan nya suruh korang (reader) faham apa menda yang aku merepek ni. Tapi aku saje nak share betapa bosan nya aku melangut kat office ni tunggu macro-macro ni berlari-lari itik. Sumpah sampai sekarang aku masih memikirkan adakah kerana jawapan aku ketika group meeting itu sangat suey sampaikan menyusahkan aku pada hari ini atau ini adalah challenge to be excellent kepada department ini. Haih. Otak positif mungkin berkata "susah-susah dulu, bersenang-senang kemudian", tp macam mana aku nak kikis otak negatif yang asek nak mengenang nasib? huhu. Sabar je la mek.

Well, untuk hari akan datang which is Monday untuk Wednesday, aku masih tak nampak my future. Adakah bend amenyusahkan ini boleh end tepat pada hari Rabu? Doakan aku! Aku tak larat dah nak mengadap benda ni. Nasib baik dulu aku tak amek Biotech Eng, dah memang aku tak suka tengok benda-benda macro atau micro seumpama nya.

Itu lah, sape suruh dari Manufacturing Eng, pergi terima job ni. Dah la langsung tak related dgn apa yang aku study, terasa sia-sia 4 tahun mengelumang dengan mesen dan minyak grease (cewah.. over plak, padahal sket je main minyak.. haha). Ni yang buat aku nak mula cari keje lain yang tak perlu menunggu lama-lama untuk continue keje yang sama. Tapi orang kata, jangan cepat mengalah, mengelabah pun tak disaran kan sebab orang yang cepat melenting adalah orang yang tiada kesabaran, dan bila takde kesabaran, tiada apa lagi nilai yang baik dalam diri seseorang itu. Betul tak? haha..

Ok lah.. tunggu next post. Aku rasa aku bakal post next entry within hari ni jugak sebab aku kena stay kat office sampai petang.................. wa wa wa~

p.s. : takot dok office sorang2.. *nanges*

.

2 comments:

PutraRocker said...

pehhh...rajin gelos!hahaah

k.e.r.i. said...

tak hilang lagi kelurusan ko mek?
haha!

Newer Post Older Post Home