Saturday, August 25, 2012

Hari Raya Trends.

Bukan main bosan lagi aku kat office ni. Maaf lah, terpaksa menggunakan facilities yg ada (company's PC and internet) untuk melenjan segala kebosanan yang ada. Hmm.. tatau la berapa Megabite dia akan sedut semata-mata aku guna Microsoft Words terus mejadi entri Blogspot ni. Lantak.

Sebelum terlambat, Selamat Hari Raya Aidilfitri untuk semua kawan-kawan yang beragama Islam. Alhamdulillah, berjaya juga kita puasa sebulan tahun ni. Alhamdulillah bagi yang telah mencapai pendidikan Madrasah Ramadhan mereka, dan Alhamdulillah bagi sesiapa yang mendapat keberkatan Ramadhan itu sendiri. Moh le kita beraya ya yeop! J

Walau macam mana raya sekali pun, maka ingatlah mereka2 yang susah, atau yang tak segembira kita. Jangan nak hentam ko punya happy je, post sana, post sini… dalam kita bergembira ada yang berduka, ingatlah. Kalau tak harini hari kita, esok-esok siapa yang tau kan. Hanya Dia yang Maha Mengetahui.

Jangan asek focus kan sgt skop kesusahan tu pada mereka yang miskin atau anak yatim saja, tapi lihat la juga sekeliling. Kadang-kadang kita tak ambil endah apa perasaan org tentang apa yang kita buat. Benda yang kecil tu sebenarnya dah merobek kan hati mungkin beberapa orang di sekeliling kita. Perasaan juga satu benda kesusahan dlm hati yang kita patut ambil kira.

Contohnya, media social la ni.. hmm.. bukan nak kata apa, semua nak tayang kebahagiaan yang dia ada sampaikan dia tak sedar yg melihat bukan lah semua sebahagia dia. Kadang-kadang mungkin terlepas pandang, tapi percayalah, memang ada pepatah, dalam gembira pasti ada yang berduka. Kan! So.. paham-paham la sendiri.

Tak perlu semua benda nak hebah dalam Facebook mahupon Twitter ke ape.. tak perlu..

Jangan nak pegang prisip, "aku adoo, ko hadoo?" sangat la, mmg haprak la weii.. tau la kau dah kahwin, ada anak.. ada laki, keje bagus.. kereta bagus.. rumah bagus.. tapi perlu ke nak tayang semua nya dalam facebook? Ke nak bagi alasan yg cuma suka-suka atau sebagai kenangan peribadi? Ermm.. if you think that's your personal, you won't expose to the WHOLE WORLD like in Facebook. You should keep on your personal PC and create a folder "My Precious Life" and share it with your family and love one. Ataupun alasan cuma nak berkongsi bersama orang-orang yang memahami anda saja?

Hmmm.. aku pun tak paham, susah nak cakap juga sebenarnya function Facebook atau web-web social ni sebenarnya, tapi percayalah.. sikit atau banyak memang boleh mengecilkan hati orang atau menyentapkan perasaan orang lain. Kau tau ke kalau ada sebenarnya kawan-kawan yang dah kecik ati ngan kau gara-gara post kau tu? Mesti la tak tau kan.. hmm..

Hee.. oklah.. maafkan saya kalau ada yang sentap pula ngan saya..

Selamat Hari Raya! J

3 comments:

anis said...
This comment has been removed by the author.
ellieandcarl'sstories said...

mek selamat hari raya! oh ye aku sgt setujuk ngan ntry ni.. kdg2 post status and pict tuh sume leh mengundang luka dkt org lain,, asl aku lak yg emo ni .. hahahha

A Peacemaker said...

salam mizah..
lama xjenguk blog ni..
betul pa yang hang kata tu..
memang ikut kajian di negara barat pun, media social spt FB memang bnayk memberi kesan psikolgi kepada pengguna..yelah, spt yang u kata, bila orang lain update status tentang kegembiraan hidup mereka, orang lain mugkin xda. jdi orang lain mungkin rasa rendah diri..

tapi saya rasa, hakikatnya ramai yang tak sedar tentang kesan2 negatif FB.yelah, kalu dah dari kanak2 pun dah ada account, so membesar pun dgn FB la..anyway, saya ada tulis di blog saya tentang kesan2 FB..ini hasil kajian dari barat..kalu rajin leh baca..

anyway, selamat hari raya..

thanks.

Newer Post Older Post Home