Sunday, February 10, 2013

Kata Lawan

Well... haritu bukan main rajin membincangkan hal-hal personal kat sini, tp biasa lah ianya akan berlaku tak kurang dari seminggu je, lepas tu, kelaut semula. MALAS. Bukan apa, bila dah start busy memang tak terkejar Kak Tipah nak update apa-apa kat sini. Bila masa berlenggang punggung memang bukan main rajin, maaf ya dek non.

So, apa nak cerita eh kali ni?

Emmm...

Oh! ok!... got it...

Nak share lah perasaan nya bila dah masuk sektor awam ni, eheks. Padahal Mara bukan lah fully awam, ianya adalah Badan Berkanun. Apa Badan Berkanun tu? (...berpeluh-peluh cari jawapan)

ok.. google sendiri boleh?

sebab saya tidak lah tahu apa perbezaan nya Badan Awam dan Berkanun. Cuma yg saya tahu, kalau Badan Berkanun ni, dia boleh buat decision sendiri kat Pusat masing-masing, walhal Badan Awam, kena ikut HQ (Kementerian masing-masing).. emmm.. kalau salah, tolong saya betul kan boleh? *mata kelip-kelip*.

Before ni adalah jugak experience bekerja dengan sektor swasta. And bila masuk sektor awam, seriously I was toooo culture shocked! erkk.. *bangun dari pengsan*

Kenapa?

Sebab nya;

1) Swasta semestinya ada budaya saing yang sangat tinggi, tengoklah Sunny dan Sangsung nak compete. Kalau lambat sikit, mungkin percentage untuk gulung tikar adalah tersangat tinggi. Maka, budaya ini adalah budaya sihat yang menyihatkan para pekerja untuk tak sibuk melena di Surau atau bersidai di smoking area.

2) Swasta juga menekankan gaya kerja yang sangat efficient dan cepat. Bak cogankata Polis tu apa cepat dan betul? kan? Lebih kurang macam tu lah. Semua kerja mempunyai tempoh masa nya yg tersendiri, kalau dapat siap lebih awal dari target, memang senang-senang boleh meraih pekerja cemerlang atau advance allowance atau bonus yang masyukkkk. Maka, cepat lah di kau...

3) Gaya kerja yang Independent juga menjadi rencah (ko ingat masak je ke?) harian di company-company swasta. Serious. Lagi kau independent, lagi itu kerja kau lagi senang. Sebab boleh meng-apply-kan Ownership yang tinggi. Senang. Dan memang byk pengalaman dan knowledge yang kau boleh cedok dlm masa yang sangat singkat.

ok.. sudah dulu bab sektow swasta. Now, let's talk about awam.

Ahh.. malas aku nak taip panjang-panjang. Korang "counter" kan saja lah statement di atas.
That's all.

No comments:

Newer Post Older Post Home