Thursday, January 24, 2013

Menukar Kerja - 2013

Ini selalu nya normal bila saye terbaca other people's blog, mood to write something will come out from nowhere. Haha. And guess who's blog I was reading for past half an hour? It's Maria Elena's blog, peliks.blogspot.com. Well, enough say.. she is trending now! I know her from the beginning of blogging era which were from past several years back. Masa tu, aku pon sibuk ber-blogging. Tapi tak sekental dia, so jangan harap la nak setanding kan. hihi. Honestly, my true feeling said that she has her own style, tak plastik or stereotype kind of girl. Maybe sbb tu dia menjadi dia sekarang ni kan. Well, congrates (pedulik la congratz ke congrates ke, lols) for your wedding, it is so nice sister!

Here I come... write something and wishing that this time post will be posted successfully. Honestly, aku dah tulis about 2 to 3 posts, but not successfully being posted. Semua jadi draft akibat bila second paragraph je jadi hamprak.. takde idea.. sedih kan.. tapi bila baca other's writing, mula la mencurah-curah words nak keluar dgn kelam kabut nya!

Haha. Itu perkara biase saya sebagai seorang Hamizah. (peace)

Lack of reading mungkin jugak menyumbang kepada ketandusan skills menulis. haha.. since when tulis blog memerlukan skills? perlu ke? I don't think so, sbb tulis blog is sooooooo spontaneous, kalau blog yang personal la, kalau yang ke arah ilmiah bagai-bagai tu, yeap! harus la ada kan. So, don't scope your mind into that way, let's make this openly and rilekss...

So guys... here is my story yang memang dah lama nak share... :)

Finally, after some years of nagging myself bila nak tukar kerja.. bila nak tukar kerja.. alhamdulillah! with all the prayers, efforts and 'hardwork', finally I got a chance to change my work, and with 360 degree of complete rotation I also change my profession, from an Engineer to Lecturer now! well... still can't believe it is happening... how it's happened?

I was an Engineer, to specific, a Design Engineer. ehee.. I'm missing the job title and the job scope too.. seriously. But life must go on (cliche).. when the feeling of regrets or unease in my heart, I will tenang kan dgn this quote.. "You choose.. do it well.." thanks to my Physics Lecturer back on my matriculation time, dia yang sebut this quote which quoted from somebody, sorry can't remember, the sentence pun tak complete actually, but I simplified itu je lah...

I hold the sentence.. yah.. dulu masa accept keje as Engineer pun, I hold the sentence walaupun after 2 months kerja, I hate the job sooooo damnnnn much! haha... but Alhamdulillah, I still winning the advance allowance for quite long time, a year kot... Advance allowance is for those yang excellent and with the recommendation from bosses. ihiks! so, what I mean is walaupun aku tak suka kerja-kerja aku masa kat company lama dulu, tp aku manage to do it well, because I hold the sentence, " You choose.. do it well.." kau yang pilih the job dulu, bukan ada sape-sape yang paksa, so please buat yang terbaik walau apa keadaan pun. Believe me it can lessen your stress towards your hated jobs. hehe. (tapi sometimes, tak sampai gak niat murni aku nak buat yang terbaik, kantoi di mana-mana tu perkara biasa kan? :p)

Then why I quit while I can do so best?

Oh! still remember I said that from 2nd months of working day I started to hate the job? ehee.. yah, I also experienced the dillema, the stress, the bla-bla unhappy story through out my day at previous company, for me, if kita tak suka, just don't susah kan org lain, you find others... for me lagi.. kalau memang tak boleh blah dgn kerja yang kita tgh buat, just buat jugak sebaik mungkin but at the same time, pergi cari apa yang kita nak.. just don't sit there and nag at yourself. Boleh tua mcm tu je oi.. I nagged to myself too actually, and sigh and tired of what is happening to myself jugak dulu.. haha.. sebab tak dapat apa yang aku nak lagi masa tu, aku takde lah bagus sgt sampai terima seadaanya semua perkara, maki diri sendiri sebab terima job yang aku tak suka tu memang byk kali! tp nak buat macam mana? saya yang at the beginning TERIMA kerja tu, so just try your best je la kan...

Berkat doa mak ayah, usaha.. Alhamdulillah.. dapat juga tukar kerja in this really fine year 2013! memang tak percaya, tp ini lah apa yang saya nak for so many years, huhu. Being a Lecturer? hehe.. walaupun aku mencik kerja lama, tp ada jugak suka-sayang-rindu nya, jadi Engineer babe, sape tak rase gempak kan? haha. (tp trust me, aku engineer hamprakk.. sbb I was not direct related dgn engineering, byk documentation saje.. see.. can imagine my stressfulness? haha). Tapi buat apa title tp kalau kau tak happy kan? so pilih lah apa yang kau suka dan lebihkan usaha terhadapnya.

Memang nak tukar kerja tak senang kan kan kan? (kan kepada yang mencuba2 tp tak dpt2) well, aku pun mcm you olls gak, kalau tak takkan aku amek sampai 2 year and half stucked in the job yang aku tak suka kan, huhu.. and ini lah yang dinamakan rezki, tuhan yang tetapkan, kun fayakun... kita hamba banyak kan berdoa dan bergantung harap lah pada Dia yang dalam masa yang sama, berusaha! bkn sit there and nagging. NO.. and no ok...

So I'm a Lecturer now?

Ok nak muntah, sbb masih belum layak hokeii nak dipanggil itu. huhu. Seriously, bila masuk dunia academic semua ni, aku teramat lahh kecik mcm kuman merasakan diri ini. I have nothing. Zero. I wasn't an excellent graduate, not a good student and not an ulat buku, bukan! huhu. Then, masa my first day registered at the College, aku mcm hoi.. betul ke ni? how you can teach others while you yourself is zero? huu.. scared to death. (bunyi cengkerikk)

hmmmmm... honestly, takut gila wei.. kalau ada bebudak dtg tanya Algebra ke kang, apa aku nak jawap? hah! kang tanya composition of stainless steel? how to make mould? apa tu metallic material? (I'm shrinking...) >,<

Haha..again thanks to my physic's lecturer who gave the quote.. so I will try to do my best! because I choose the job, yah! I remind myself every morning just to be motivated. Iyeahhh.. kita semua boleh jadi apa pun, sebab kita yang pilih.. and behind the scene pun, everything happen must be a reason kan? so, enjoy yourself and don't be so stress when it comes to your job. Kerja-kerja ni duniawi je.. eh.. ok tak, kerja is our amanah, kita buat betul, kita untung dunia dan akhirat.

Waallahua'lam.
 

3 comments:

Shepha said...

hai awak!

A Peacemaker said...

salam..
lama xbaca blog ni..anyway, tahniah dapat kerja baru..betul cakap awak, walaupun kita xsuka sesuatu kerja,buatlah sehabis baik, bukan sebab gaji je tapi sebab amanah..itu sudah cukup untuk jadi motivasi kerja.

k.e.r.i. said...

entry ko ni panjang sangat atau aku membaca sambil mengantuk?

Newer Post Older Post Home