Wednesday, July 25, 2012

Ramadhan

Lama rasa nya tak mengepos guna website. Biasanya, tu sepam terus dari handphone sebab tu sebulan sekali je post. Kalau nak banding guna web, haaaa.. ini lah jawapanya, setahun sekali baru nak post! Kadar kepesatan hidup semasa buat saya lupa kan ruang ini. Padahal kalau nak singkap balik sejak pertama kali post, boleh kata suku hidup punya cerita ada dalam ni. Orang kata, kalau nak berkenalan tu boleh la usha blog ni dari awal sampai abis kalau nak kenal dengan tuan nya. ahaks. verangan, verangan...

Life. Hmmm.. sangat lah besar pengembangan nya dari segi size badan sampai lah kepada hal hal sehari-hari. Nampak macam besar kan, tapi itu size badan je la, kalau hal hari-hari tu sama je kalau nak ikutkan. Kalau lima tahun lepas saya masih belum berkahwin, sampai ke hari ni pun masih lagi! haha.. so takde lah perubahan yang ketara so far. Masih sama. Masih bangun pagi terpisat-pisat dan pergi kerja dengan malas.

Perubahan kalau kat mana-mana pun sama. Jangan nak harap debushhh! je ia boleh berlaku. Sedangkan batu bertakuk kat dalam gua pun terjadi dari process hentaman air, ini kan pula kalau melibatkan sebuah kehidupan. Maka.. takuk nya masih seperti itu. Tak berubah!

Orang kata, nak sesuatu kena usaha. Hah! jangan nak sepak saya sebab tak berusaha kepada sebuah perubahan di dalam kehidupan. Sebab nya... setakat ni saya dah berusaha, tapi mungkin belum masa nya. Tuhan belum mengatakan "iya" maka belum la iya. Apa yang pasti, doa jangan diputuskan, harapan jangan dimatikan. Kena teruskan mencari kebenaran kepada ilahi.

Bersempena dengan bulan Ramadhan ni, secara jujurnya, rasa lebih tenang sikit. Walaupun kebelakangan ni banyak kisah sedih yang dilalui, tapi semakin hari hati semakin meredhai nya dengan ikhlas. Errkkk.. tapi masih mencuba lagi setiap hari. Tak kesah lah apa nak jadi, walaupun sayang tapi belum tentu baik untuk kita kan, so.. dari situ mungkin pasrah dan redha dah take place. Biarlah ia berlalu slowly.

Orang kata, kalau ada.. ada lah.. kalau dia, dia lah org nya. Jodoh tak kemana. Sedih dalam hati, itu memang tak nafikan lah, kadang-kadang dalam tidur pun masih boleh menangis. Tapi haruslah kuat supaya tak merosakkan kehidupan sendiri. Cuba senangkan process memujuk hati. If terlalu sedih, then fikir kan orang yang lebih malang dari kita. Macam ada sorang hamba Allah yang saya nampak kat dalam Masjid masa terawikh. Dia ada satu tangan sahaja, dan mampu bersolat jemaah sampai habis. So, kesimpulan nya, kalau lah saya adalah dia, adakah kesedihan saya atau ke-malang-an saya itu lebih teruk dari seorang OKU bertangan satu tanpa kaki? tiap kali saya nampak dia dalam masjid mesti bergenang air mata mengenangkan kehidupan dia sehari-hari.

Maka, nikmat Allah yang mana satu yang ingin kau dustai?

oh.. oh..

Semoga Ramadhan kali ini membawa seribu makna dalam hidup saya dan seluruh umat Islam.

Ya Allah, ampunkanlah dosa hamba-Mu ini kerana masih merinduinya.
Aminnn...


2 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

wah..hebat skrg za ek....menyendiri sekrg...berubah la....tp slow2...za pom hepy org sekeliling pom tumpng happy....slamat berpuasa za.....

Newer Post Older Post Home