Showing posts with label sharing is caring. Show all posts
Showing posts with label sharing is caring. Show all posts

Thursday, May 10, 2012

4 Tanda Hidup Tak Berkat


[taken from one of my friend's Facebook]

Salam, banyak sebenarnya tanda-tanda jika kehidupan kita ini tidak mendatangkan keberkatan namun sebahagian tanda-tanda dibawah ini juga jelas membayangkan kehidupan kita ini tidak mendatangkan keberkatanNYA Na’uzubillah

Tanda-tanda hidup kita tak berkat ialah :

1. Duit banyak, tapi cepat jer habis.
Tak tau duit pergi mana. Pendapatan bertambah, tapi asyik tak cukup jer. Duit banyak dihabiskan pada benda yang sia-sia. Patutnya bila duit dapat banyak, sedekah pun kena la bertambah. Tapi tak, kita jadi makin kedekut. Sedekah tak bertambah, duit tetap habis ke tempat lain.

2. Buat kerja, tak siap.
Projek ada macam-macam, idea banyak, tapi satu pun tak berjaya. Macam-macam usaha dibuat, macam-macam projek kita cuba nak lakukan, tapi semuanya tergantung. Semuanya tergendala. Satu pun tak berjaya. Kalau ada yang menjadi, tapi tak seperti yang dirancangkan.

3. Buat sesuatu, tak dapat manfaat.
Baca buku banyak, tapi ilmu satu pun tak lekat. Nasihat orang pandai, tapi diri pun tunggang langgang.

4. Masa habis dengan sia-sia.
Kononnya sibuk, tapi sebenarnya banyak masa dihabiskan dengan perkara yang sia-sia. Leka main fesbuk, leka tengok TV, leka berborak dengan kawan, leka main game, leka melepak dengan kawan-kawan. Tapi nak luang baca Quran 5 minit sehari pun tak boleh. Solat pun akhir waktu. Solat tak sampai 5 minit. Zikir langsung tak amal. Malah nak berdoa untuk diri sendiri pun malas.

Adakah anda salah seorang yang mengalami atau merasai tanda-tanda di atas?

Mari kita sama-sama muhasabah diri. Tanya pada diri, adakah kita salah seorang daripada orang yang tidak mendapat keberkatan dari Allah.

Aduh, alangkah malang dan rugi nya kalau kita gagal mendapat keberkatan dalam hidup ini. Kerana kita bukan saja akan rugi di dunia ini, malah akan bangkrap di akhirat nanti. Na’uzubillah. Sama-sama kita taubat dan mohon taufik hidayah daripada Allah ta’ala untuk memperbaiki iman dan amal kita masing-masing. Sama-sama muhasabah dan mengingati diri sendiri juga

Saturday, January 22, 2011

SEBELUM TIDUR BASUH KAKI DAN BACA DOA SEBELUM TIDUR...

 بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوت
Dengan nama-Mu ya Allah aku hidup dan mati

Mimpi ni memang mainan syaitonirrajim. Haih.. kalau agak-agak kau mimpi then terbangun tengok jam dah pukul 7 dan lantas berlari nak solat subuh, itu confirm, jangan percaya 100% atau rasa bahagia dengan mimpi-mimpi indah tadi. Itu mainan syaitonirrajim. Lagi sekali, itu mainan syaitonirrajim (ulang 70 kali).

Memang terasa happy je sebab sebelum tidur tiba-tiba terasa nak mimpi yang best-best. Sempat lagi tu, tapi ingat, jangan plak dok berangan sebelum tidur pastu sampai terlupa doa sebelum tidur. Aish.. memang double confirm mimpi kau sat lagi mainan syaitonirrajim. Kegemaran makhluk merah bertanduk tu kalau kau tidur lupa nak baca doa. Berjuget2 kegembiraan mereka itu.

Well, saya hampir tergelak, kenapa la hari ini bangun-bangun terus terlintas, "ehh.. kenapa aku boleh mimpi pasal dia ni.." Lol~ Walhal, sebelum baca doa tidur memang dah pasang angan-angan nak mimpi pasal dia. Dushh! memang berkesan mainan syaitonirrajim ni rupa nya. Yang bertambah syok, saya lah yang terbangun subuh gajah demikian (T_T). Sudah tentu makhluk berekor ni seronok sangat kan pagi tadi kan. Huh.

Sangat lah kelakar. Hari-hari saya memang duduk terfikir, apa problem sebenar nya dengan dia ni. Then, dah macam drama maka mimpi malam tadi pun "play" lah apa cerita sebenarnya yang berlaku between kami. Cewah. Dah macam real. Sumpah tak boleh nak terima macam mana kitorang boleh ada problem.

Well... Di suatu hari.. (background sound suspen tenggggg~)

Segala nya berpunca dari diri saya sendiri. Ceh.. apa punya sebab la, saya  lak yang berat bersalah. Lagi hebat punca nya datang dari tulisan blog saya sendiri pasal dia. Ok, that part is really funny. Tak pernah kot saya menulis merapu pasal dia. Alih-alih saya dituduh sambil siap bukak blog saya (merujuk scene dalam mimpi tu tadi), yang saya ada berkata buruk and macam-macam pasal dia. Sampai dia dah pasrah and tak mau baik dengan saya lagi. Ape ke hal nya lah, hahahaha.. jom gelak ramai-ramai. Tak adventure betul "blu-ray disc" mainan syaitonirrajim ni.

Isk.. tapi a real fact is, mimpi yang betul-betul mainan syaitonnirajim adalah mimpi yang sangat clear kau nampak. Seriously, saya nampak muka si polan ni clear gila. (or maybe sebab saya rindu sangat kat dia sampai boleh nampak muka dia jelas??) hehh. ini sangat funny lagi sekali. Setelah saya membuat observation sendiri, satu lagi petanda mimpi cuma mainan syaitonnirajim ialah you will continue remember every single thing that happened in your dream. I don't know ini benar-benar atau ini tipu-tipu.


Let's just make a "toy dream" as a toy. But if you get a "real dream" just shut and stay quite, sometimes that dream a really real dream that can honestly come true. Ehh.. have you all ever experience that something happening in your life seems like ever happened before? Saya pernah dengar, yang kita rasa pernah berlaku tu actually apa yang kita pernah lalui di dalam mimpi kita. Is it true or not, just leave behind the story.

Cuma nya.. jangan cepat percaya dengan mimpi, kerana tidur yang tidak disertai dengan Bismillah dan doa memang tidur yang tidak dijamin terhindar dari gangguan syaitonirrajim. Baca doa tau! =)



p.s. : mimpi = dream, impian = dream. Chase your dream (impian), itu kemestian kan!

.

Monday, January 17, 2011

Quote #1

Got it from twitter..
Most likely what it feels..
"I wish I could hurt you the way you hurt me. But I know that if I had the chance, I wouldn't do it."

Ha-ha.

Sudah la Mek!

.

Monday, October 18, 2010

Sunday was a Sunny-day!

...even it was hot, I still can sleep all day long. ahaks!

Hye! It has been a while since my last sharing song with you (Ya! you)!. err.. when was the last? err.. err.. fine! I couldn't recall my memory, but it's ok, now we start a new sharing-sharing back again. Actually this song was shared by my friend, Nono and Jad. They gave me when I was really felt gloomy on that day. And yahh! this song really works to create a smile back on my face. Thanks dear!




Sunny Day
written by Joy Williams & Tim Myers

I open my eyes
I look to the sky
it's a sunny day

the world is looking so bright
what a surprise
it's a sunny day

oh oh oh oh oh ohooo...

Gimme Gimme Gimme Gimme what I want
I want sunshine, sunshine
Gimme Gimme Gimme cuz it's been so long
I want sunshine, sunshine

I'm feeling so free
like a summer breeze
It must be magic

I forget all my plans

put my toes in the sand
I just can't help it

oh oh ooh oh ohhh

Gimme Gimme Gimme Gimme what I want
I want sunshine, sunshine
Gimme Gimme Gimme cuz it's been so long
I want sunshine, sunshine

we're two of a kind
like blue birds singing out a simple tune
if you don't mind
it's the perfect kind of day to fall in love
with you

Gimme Gimme Gimme Gimme what I want
I want sunshine, sunshine
Gimme Gimme Gimme cuz it's been so long
I want sunshine, sunshine


Cute kan?!!
.

Wednesday, September 29, 2010

Keputusan Temu Duga...

...ahaa, suspen tak?

Last time aku ada pergi interview kerajaan. But seriusly macam tak nampak masa depan. Interview sikit punya susah and baru aku sedar yang bukan senang nak dapat kerja kerajaan. Patut la bertimbun buku-buku and e-book utk tips menghadapi interview kerajaan. So, salah kan diri sendiri la tak well-prepared. Padahal ada e-book orang bagi (thanks to him) tapi salah sendiri tak take it seriously. Time interview baru lah mengagau cari MODUL INSAN tu apa. Nasib baik ada google everywhere (walaupun takde handphone canggih berinternet tapi apa guna kawan-kawan yang berinternet kan ^_^), tak pasal-pasal Shepa jadi mangsa. Thanks!

Dalam surat panggil interview, dia cakap the result will be announced on 27 September 10, tp biasa la, maybe mereka busy mentakbir kerajaan, maka posponed to 13 October 10. 

Harap Maklum.



So, sesape yang ada pergi interview Pegawai Latihan Vokasional haritu, boleh la cekidout result kat sini!


takde perasaan dan harapan nak dapat, 
maybe sudah selesa.. hmmm...

Wednesday, July 28, 2010

Kenangan kadang menyiksa-kan.

Ah.. tak payah la nak bersajak-sajak. Hee.. ingat nak intro dengan ayat bunga-bunga, tapi rasa nya macam tak sampai plak feeling nya. Sebab dah takde talent berpujangga bagai. haih. T_T. Ape pun, Guys, aku rindu korang! erk.. tapi tak bermakna tiada di dalam gambar, aku tak rindu! no! no! no! aku rindu kawan-kawan seperjuangan S-E-M-U-A. 

Yang sama-sama mengharungi cabaran memahami patah percakapan Dr. K*****, mahupun menahan ngantuk kelas Dr. M*, semua! Tak lupa juga yang sama-sama memonteng kelas, bergosip, yang tak sekelas mahupun yang cuma berjumpa di Musolla, kaki lima, cafe KAED, starbak Engine, di hostel.. ah tak kesah la memane.

Asalkan, Kalian yang aku kenal. Kalian yang menganggap aku teman dan kawan. Bukan lawan ok, haip! 

Selamat Menempuh Cabang Hidup yang Baru dan sangat asing ini. Sangat asing bagi aku sendiri. =(

Sobs. Ok dah! tak boleh kasi can langsung, mesti EMO je bila cakap cakap pasal ni. haih. Dorang entah kan ingat aku entah tidak. Harap-harap. Dah dah dah! Layan gambo photoshoot haritu. Dah berzaman baru nak upload kat sini. Gedik boleh tahan malam ni, maka tengok je la. Thanks to Sani. Credit to him, a bit touch up by Mek. (^_^)"

.
.
.
.
.
.

bye bye UIA. see you on October!
.

Sunday, July 04, 2010

Student Life vs. Employee Life..?

Seperti kebiasaannya bila hari Ahad jeee aku baru la sibuk nak update blog. Oho! sudah hari ahad lagi, maka nya cuti hujung minggu dah come to the end, dan err esok, merasalah aku MONDAY BLOOM hari ini dalam sejarah. Actually, kalau masa belajar dulu pun selalu jugak rasa perasaan tak syok ni, tapi kali ni isk.. tak boleh ditolak lagi. Kenapa aku cakap macam tu?

Ok. Kalau dulu-dulu time belajar, ni cerita universiti aku la ye. Kalau dulu kitorang susun jadual sendiri. Dat mean bila start pre-reg (nama glamer, nama panjang pre-registration), mula sibuk susun jadual untuk semester seterusnya. 

Kalau ada option untuk kelas Hari ISNIN tu time dia kalau boleh mesti avoid yang start pukul 8.30 pagi. HAHA.. jahat tak jahat la. Tu semua perancangan rapi untuk balik kepompong (hostel) paling lewat iaitu pagi ISNIN baru terkedek-kedek nak balik dan bukan petang AHAD, cerdik tak?

Kalu dapat kelas pukul 2.00 pm memang tersangat bersyukur la! kuikuikuii.. Maka nya setiap sem untuk kelas Hari Isnin dan Rabu (biasanya Isnin ngan Rabu sama jadualnya), mesti la bukan seawal pagi. Tapi kalau dah memang takde subjek yang boleh dipilih, terpaksa jugak amek yang pagi,  if dapat pukul 10 pagi pun dah kira bersyukur sangat!.

Tu memang kaedah seswai la untuk budak hostel kaki balik macam aku. Sungguh flexible kan! Dan lagi syok bila dah la hari ISNIN start kelas lambat, then jadual untuk minggu tu sampai hari KHAMIS aje.. JUMAAT di isytihar holiday sendiri.. huishh.. itu double ke-enjoy-an la bagi budak-budak se-universiti aku. Alhamdulillah (syukur2), merasa jugak la masa sem last hari tu kelas 4 hari saje. At least merasa than never kan.

Memang tak dinafikan, life seorang student tak kira lah kolej ke, universiti ke, or even SEKOLAH, cukup-cukup berbeza dengan life seorang pekerja makan gaji. Tapi budak sekolah lain sikit la ek sebab still ada time table nya yang kena ikut. So, sekolah kita tolak tepi sikit. Ops, sori!

Untuk kes aku, even waktu office hour aku dikatakan flexible boleh punch in antara 7.30 ke 9.30 pagi, tapi still tak leh lawan ke-flexible-an time schedule belajar yang aku sendiri berkuasa untuk pilih. But then, its ok sebenarnya. Arus hidup itu kan sentiasa berubah. Takkan nak selama-lamanya di tapok lama. Aceceh, macam cakap-cakap orang besar (politik) pulak. Susah jugak nak buat anjakan paradigma tapi I'll try my best untuk tukar gaya hidup sehat ini. Dalam hati, mengeluh jugak ni huhu.

Setiap hari before tidur memang kena set alarm (tu pon nak cerita?) 6.25, tapi bangun 6.30 am, kasi 5 minit masa membuka mata dengan cergas dan cerdas. Dan hari-hari pun macam tu la. Syukur la rumah dan tempat kerja sangat-sangat-sangat-super dekat. Hal ni memang menjadi ke-jeles-an rakan-rakan dan taulan. Saya minta maaf ye, hii. Tapi bukan nak bangga pasal ni, cuma nya nak kongsi betapa tak syok nya sebenarnya hidup seorang pekerja. Routine nya sama je setiap hari. Itu.. itu je la. Kalau nak buat lain sikit pon, err.. kat mane eh.. hmm.. belum fikir lagi, since aku baru start bekerja SEMINGGU, fresh fresh from oven lagi, auww..

Maka nya kat sini, bagi sesiapa yang tengah duk belajar lagi dan yang akan sambung lagi pelajaran terutamanya Farahuda dan Kamila, hee.. siap state lagi nama kau berdua (sori Kamila ter-forget!), bersyukur la anda semua kerana masih digelar PELAJAR. Life as a student is triple excitement. Kawan-kawan rata-rata nya seusia, boleh pergi melepak ikut suka even waktu office hour, tak payah fikir cemana nak memenangi hati bos anda.. dan sebagainya la. Ehe.. btw, ini contoh je.. huhu.

Namun begitu (ayat karangan SPM), apa yang aku sedang lalui, aku tetap bersyukur. Dalam ramai-ramai kawan-kawan nampak nya rezeki aku datang dulu. Aku sendiri tak sangka. Perancangan awal nak sambung belajar, macam yang aku pernah heboh-heboh kat sini. Bajet nak sambung luar negeri la ape la, last-last siapa sangka jalan lain yang menjelma dulu. ALHAMDULILLAH. Walau pun sikit culture shock, eh bukan sikit tapi BANYAK ni akan aku cuba buat yang terbaik. Terima kasih ALLAH.

Buat kawan-kawan yang lain, doala banyak-banyak, pasti rezeki kalian ada di mana-mana. Lambat atau cepat itu urusan-Nya, urusan kita apa? iya, banyak berusaha dan bertawakal itu tugas seorang hamba.

oh! post aku is getting sangat serious la day by day!

p.s. : rindu kawan-kawan semua, sob3, :(

Saturday, June 26, 2010

Tulisan kecil mungkin tak penting.

Nampaknya malam ni tangan terlalu la rasa gatal nak menaip panjang lebar. Jadi, awal-awal aku warning, mungkin post ini panjang sampai berpinar mata nak baca, err.. tapi mungkin juga tidak! well, kita yang merancang, tuhan yang menentukan ye tak? IYE! CIKGU!

Hmm.. isk.. baru nak masuk paragraph kedua aku dah start blurrr! it is so damn right there. Apehal la aku ni, apa nak jadi sudah. Rasa nya kali ni je la aku boleh nak corat coret sikit banyak dalam ni, mungkin dua tiga minggu, or mungkin bulan-bulan lepas ni, blog ni akan sangat hambar.. err.. tapi mungkin juga tidak! seperti yang aku kata kan di atas, kita hanya merancang, tuhan juga yang menentukan, betul tak murid-murid? hee..

Refer kepada post yang lepas, yep.. aku bakal berkomitmen selepas ni. Tiada lagi goyang perut mahupun kangkang seksi (tidur) di siang hari lagi. Tiada lagi curi-curi tengok muvee di Alamanda (sebab teramat boring), Tiada lagi gado-gado dgn mak sebab kena paksa pergi join kelas agama geng ibu-ibu (jahat gak ye?). Tiada lagi aktiviti bukak Jobstreet.com sambil garu-garu kepala nak klik apa lagi (sebab hampir semua job telah di klik). Mungkin akan merindui suasana itu. Tapi mungkin juga tidak.. (ok, ayat sambungan nya sila refer di perenggan dua di atas, sama je).

Kalau blog ini sunyi nanti (kalau lah) jangan lari dari menyinggah lagi ya. Sedih hati aku nanti. Sedih lagi hati blog bosan ini. Dia pon ada perasaan, huh.. tak percaya? ok jangan percaya, sebab aku pon tak tau tang mana duduk letak nya hati si dia.

Macam-macam sebenarnya kalau boleh aku nak expose kat sini. Tapi entah la kenapa, hormon mencapup (mencari publisiti murahan) tu semakin lama semakin senak dan tenat, di tambah lagi kemalasan tahap melampau, lagi la malas nak bercerita lagi di sini.

Biasa kita dengar orang cakap, 'tak yah pikir la ape org nak kata, pedulik apa', tapi itu lah yang selalu aku fikir bila setiap kali nak update blog. Aku selalu timbang tara dulu patut ke tak aku menulis bercerita bagai nak rak kat sini, apa nanti tanggapan orang. Aku tak nak di label streotaip, aku tak nak di label suka menjaja cerita, aku tak nak di label macam bagus, kuat mencapup, ah.. semua la yang buruk-buruk. Tapi itu lah yang akan terjadi di fikiran manusia, tanggapan orang kita tak boleh kawal. Maka nya, diri kita juga lah yang harus ambil peranan. Kita juga lah yang kena berhati-hati. Better prevent than cure. (ada kaitan tak?)

Betul. Kalau bukan kerana diri sendiri, siapa lagi puncanya, kan? Lain la pula hal nya, kalau memang dah berjaga-jaga tapi still di fitnah lagi. Itu kes, 'don't worry, bukan salah kau, tu salah si mulut celaka'. Jadi, sebab itu lah, mood aku hilang sudah mahu stori mori di blog sendiri.

Apa yang aku nampak dan sedar sejak join dunia blogging ni, kita memang kena ada kekuatan yang tersendiri. Strength dari segi, sanggup berkongsi hidup dengan orang lain, sangat terbuka, setia (i mean setia dgn blog sendiri ya) dan juga rajin (update). Hee.. disebabkan ciri-ciri itu semua macam tak berapa sangat nak ada dalam diri aku, maka nya.. itu sebab lah semakin lama semakin tak bersemangat blog ini jadinya. Ya! salah kan mek. fine.

Furthermore (ayat essei), aku ada satu rasa yang kureng sikit pasal blogging ni lately. Which is, tentang sesuatu yang melalui blogging kadang-kadang orang boleh jadi tak honest dan penipu. Ok contohnya, kes biasa la pasal follow meng-follow ni, lepas kita dah follow blog dia (sebab dia yang kata nanti dia follow balik). Lepas tu, good-bye la dia buat lupa tak follow balik. Sedar tak sedar, dia dah jadi penipu. So, hukum apa sila deal dengan malaikat pencatit ya. Blogwalking yang klik-klik nuffnang or advert yang lain tu pon sama je. Nak kaut duit semata-mata bukan nak baca sangat pun blog orang tu. Bila kita tak klik dia punya, maka jauh sekali la dia nak klik kita punya. Erghh.. seriusli aku tak suka give and take serupa tu.

Jadinya, banyak lagi senario hidup BLOGGING ni yang kita kena ambil tau. Bukan mudah sebenarnya menjadi BLOGGER. Sebab nya tulisan itu refleksi kepada keperibadian seseorang. Jadi kadang-kadang aku malu kalau ada blog blog perempuan-perempuan yang macam tak ada harga diri bercerita pong-pang-pong-pang pasal sendiri. Tak malu kah, tak segan kah.. entah..

Itu la kot serba-sedikit kenapa aku semakin lama semakin tawar hati kepada BLOGGING. AKU SUKA BLOGGING, tapi situasi tu selalu membuat aku payah dan berat jari nak berkongsi. Ye la, bila kita kongsi ilmu keagamaan, jangan harap la nak dapat trafik tinggi, bila kita kongsi hal-hal kutuk mengutuk tu la paling orang suka. Entah. Sekali lagi entah.

Apa nak jadi?

E.N.T.A.H

Saturday, June 05, 2010

Mari Berkongsi Fadhilat Surah Al-Kahfi (ayat 107 - 110)

Assalamualaikum. ehem.. ehem.. (wah.. selalu tak bagi salam pun sebelum start entry..)

Harini ana (ganti diri aku supaya lebih sopan utk post ini ^_^) nak share something yang ana rasa sangat-sangat interesting. Bak kata oramputeh "sharing is caring, caring is loving" kan, so tak salah ana share. Siang tadi join mak pergi Kuliah Tafsir Ustazah Fatimah Zahra kat Surau As-Sobbah, Bangi.

Siapa tak kenal Ustazah Fatimah Zahra? meh ana ketuk sikit! 
Click situ s-e-k-a-r-a-n-g-!

Apa yang menarik?!

Since aku pelajar terjun (meaning : sekali-sekala join bila 'disuruh'), maka nya aku dah tertinggal banyak. Tengok-tengok dah hujung Surah Al-Kahfi untuk kelas harini. Ok la tak nak cerita panjang, kat sini aku nak share fadhilat mengamalkan ayat 107 - 110 sebelum tidur.

Agak 'shock' bila dengar Ustazah cerita. Sape-sape yang baca ayat ni sebelum tidur, InsyALLAH bila dia terbangun, masa tu lah waktu Mustajab. Apa waktu Mustajab ni? Iaitu waktu di mana DOA DI MAKBULKAN. MasyALLAH. Masa bangun tu juga, kita akan merasa sangat-sangat segar dan itu petanda Waktu Doa Mustajab dan berdoa lah kamu kepada Maha Mendengar.

Mari lah kita ramai-ramai amalkan!




Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal salih, disediakan bagi mereka Syurga-syurga Firdaus, sebagai tempat tetamu (yang serba mewah).

Mereka kekal di dalamnya, (dan) tidak ingin berpindah daripadanya.

Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan".


Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahikan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang salih, dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya".



Lagi satu yang 'interesting', ustazah cakap, waktu mustajab tu akan menjadi sama bagi setiap orang. Contohnya macam ni, misal kata ana terbangun pukul 4.45am, mesti kawan ana juga akan terbangun exact waktu yang sama 4.45am. SubhanALLAH. Kalau tak percaya bak kata ustazah, cuba la korang janji dengan kawan sendiri then compare waktu tersebut.

Selamat mencuba!

Siapa nak try dgn ana?




p.s. : source (jawi and translation) : here
p.s.s. : nak dengar mp3 Surah Al-Kahfi? click sini. :)


erkk.. macam tak seswai ber'ana' kan?
ok ok.. tukar mood dah.. ber'aku' balik :)

Sunday, April 11, 2010

Berkawan biar seribu tapi perangai biar la lima ribu kali lebih baik...

baru la boleh nak up friend list sampai sepuluh ribu. Tak impossible kan.

Sometimes bila kita dah letak kepercayaan pada orang yang kita PERCAYAI dia adalah kawan, teman dan sahabat kita, kita kadang-kadang lupa yang satu hari nanti orang yang kita PERCAYAI itu boleh, serta berpotensi menjadi TIDAK DIPERCAYAI.

Kita lupa kadang-kadang. Too bad.

Dan kita juga kadang-kadang lupa yang seorang kawan yang dianggap KAWAN BAIK, boleh juga transform dan change kepada sebaliknya. Kawan-tak-baik?

Kita lupa kadang-kadang. Twice bad.

Memang takut sebenarnya bila berjumpa dengan dua spisis seperti di atas. Kalau masa zaman kecik-kecik hingus pon tertinggal lagi dekat tudung, aku boleh terima. Itu boleh diterima, sebab nak lap hingus pun dia tak boleh nak beza kan lagi sapu tangan dengan kain tudung. Tisu lagi la tak kenal, sebab bawa tissue packet masa sekolah rendah belum trend lagi. 

Dia tak boleh bezakan lagi yang mana BAIK dan yang mana BURUK. Mana yang WANGI mana yang BUSUK.

Sebab apa?

Sebab akal pun tak sampai sedepa. Tahap hormon pon tak matang lagi. Akal fikiran semua masih bergantung YES dan NO from their parents. Ditolak baru buat, disuruh baru bergerak, eh tapi kalau dicegah makin menjadi-jadi pula. Arahan terbalik.

Itu aku boleh consider lagi.

Tapi macam mana dengan orang yang dah tahu kalau bersin pun sebut Alhamdulillah (bagi muslim) dan excuse me (bagi non-muslim), kain tudung dgn handkerchief pun dia dah boleh beza siap boleh pilih corak apa yang menepati taste, tiap bulan period datang, derhaka ibu bapa dia tahu dosa...

Hah!

Ya.. itu yang aku heran kan. Sangat-sangat heran. Sangat-sangat mendukacitakan.

Mustahil la mana KAWAN dan LAWAN dia tak boleh nak beza kan lagi? Takkan DIPERCAYAI dan TIDAK DIPERCAYAI pun dia tak tahu lagi? Nak kamus Dewan ke? gugel sendiri.!

Sebab tu jangan salah kan kalau ada certain org boleh buka or share certain perkara pasal sendiri. Jangan salahkan dia kalau dia tak pilih kamu sebagai penerima cerita hati nya. Jangan salahkan dia kalau dia memang choosy nak cakap dgn sapa dia suka sapa, dia benci sapa, dia nak makan apa, nak keluar dgn sapa, nak cerita pasal apa, harini dia rasa apa.. Sebab dia ada sebabnya sendiri. Dia ada limit yang harus dijaga.

Sebab orang kata, pengalaman mengajar kita hidup.


Aku tanya, korang suka ke bila korang cerita-cerita seronok-seronok pasal contohnya orang yang korang suka, lepas tu depan kita dia puji la kasi semangat bagai, tapi belakang? heh.. 

Korang suka ke bila itu la yang dianggap kawan baik selama ini, tapi di masa yang sama, kat belakang korang memutar belit pasal korang? apa yang korang buat baik diulang tayang menjadi tidak baik. Ok fine. 

Suka ke bila ada isu apa-apa tapi misal kata korang as kawan baik ni tak setuju dgn isu tu, kenapa sebagai kawan baik korang tak datang foward dan terangkan apa yang korang tak setuju, instead of sok-sek sok-sek kat belakang punggung korang..


Suka?

Heh. Kalau YA, sila la back-off sebab orang seperti itu la golongan-harus-ku-lambai-bye-bye.

Maaf. Memang aku sikit beremosi dgn hal macam ni. Sebab I'm personally dah cukup berhati-hati memilih kawan. Tapi nampaknya tahap hati-hati tu still tak boleh filter orang-orang macam ni. Last-last, terkena juga.

Astagfirullahalazim.

Apa agaknya makna kawan, persahabatan bagi golongan seperti ini. Haaaa..... itu yang kita tak tahu.


heh.. aku suka quote ni, tp kalau bestfriend dgn laki macam mana?ha-ha.


kenyataan memang pedih,
tp jgn lupa hidup itu seperti roda,
pusing-pusing ops!

Sunday, March 21, 2010

Berangan-angan tak mesti hanya untuk Pak Jenin sorang.

mari join Mak Jenin berangan pegi UK.. bukan ulu kelang ok tapi......

Thursday, February 11, 2010

FIVE signals of break-up… beware lovers... (ho-ho)


I was taking this break-up signs from Yahoo! Tips for lovers. Aih.. I dun remember when was the day I saved this thing actually.


It sounds interesting and some points are really-really true. I agree totally. 
So let's share it out.


1. You stop relationship-building behaviors. In the honeymoon stage of a relationship, which we all know is the first 90 days of pure bliss, you are learning about each other and making efforts to create romantic moods and nice evenings. When you're in that stage, you are really working at building your relationship. Then, at some point, you start to butt heads with each other. Critical relationship elements deteriorate. Maybe you stop kissing each other goodbye or stop texting each other during the day. Instead of adding things to the relationship, you start to resent each other like two five-year-olds who stop sharing their crayons. This is a breakup point.

2. You don't understand each other anymore. The fighting escalates to a place where you no longer feel like you're understood by your partner. Physical intimacy stops, communication stops, and you are living like roommates. You're at the point in the relationship where you are trying to understand each other, but you get so frustrated because you feel like you just don't understand each other anymore. This is a breakup point.

3. You start punishing each other. When you get to the point of no longer understanding each other, what happens is that you end up just kind of coexisting in the new dynamic. Resentment builds and you get in your head too much. You are no longer about feelings, and you start punishing each other. "Well, he hasn't done this for me, so I'm not going to do this for him" are the kind of thoughts that take root. The longer you stay in that dynamic and the further away you get from the dynamic you had during the early part of the relationship, the less likely it is that you'll ever get it back (and, after a point, you won't). You have hit the breakup point.

4. You fight less. When you get to the breakup point, you actually fight less with your partner. You fight less because in your mind and heart you start detaching yourself from the other person, and you don't care as much anymore. You have already made a determination that they don't understand you, that they will never understand you, and that the relationship just won't work out. The minute you get into a fight, you just walk away from it. That is a sure sign that you are at the breakup point.

5. You've taken the time to think it through. When you think you might have hit that breakup point, you must tell the person that you're disconnecting from them. You need to be honest and raw. If you don't think the relationship is going to work, or you know you've already disconnected based on how things have been going, then you might want to consider walking away for a week. When you're in the thick of things, they never seem to be able to work out.


So.. apa pendapat anda? ada yang betul? ada yang salah?
ada yang pernah anda lakukan? ada yang anda rasa? ada yang terasa?

Sunday, January 31, 2010

45 minit car wash yang berbaloi! tp cuaca mmg selalu cemburu dgn kilat.

ini gambar mukadimah! hiasan yang keterlaluan. *gelak-gelak

Second time drive pergi LCCT seorang diri pagi tadi, sambut org jauh, from Terengganu. First time dulu pergi KLIA, jemput YB wannabe *gelak-gelak. Selalunya pergi sana, oh maksud saya pergi area sepang KLIA / LCCT mesti dgn mak atau ayah atau keduanya sekali. Pagi tadi instinct mmg macam lain. Awal-awal jalan je dah jumpa polis trafik duk tahan-tahan org, pergi kiri.. pergi kiri.. kesian penunggang motosikal. Nasib baik belum start merempit. Selamat.

Masa on the way tu pulak, terjumpa serpihan kaca sepah-sepah atas jalan. Lebih dramatik lagi, siap ada berbulat-bulat ketulan darah kat situ. Siap ada bantal kecik bentuk bintang segan-segan kat sekitar tempat kejadian. Meremang gak tengok, dan pepandai saya membuat kesimpulan, yang bahawasanya kemalangan baru saja berlaku kurang dari 24 jam. Adakah mungkin sejam sebelum saya lalu di situ? hah!

Syukurla, selamat juga sampai dan fetched kawan tu. Jumpa macam dah setahun tak jumpa. haha. Setel hantar semua, saya pun pulang ke rumah dgn hati berbelah bagi samada mahu singgah The Mines atau Alamanda. The Mines ke Alamanda? The Mines ke Alamanda atau dua-dua? Dan akhirnya saya pilih petrol pam dan car wash.

Lepas isi minyak FULL, bergegas la saya ke car wash pula. Adui.. dua kali pusing nak pilih car wash yang mana. Banyak gila pilihan sampai kan tak boleh nak decide. Pastu end up semua saya terlepas! Harus la patah balik, ikut hati nak balik je rumah tidur sbb malas nak pusing, tp memandangkan WKY tu dah serupa dgn rumah kucing sampai susah nak beza antara kancil atau kucing, maka saya gagahkan juga buat U-turn.

Rasa menyesal ada gak mula-mula sebab pergi car wash sebelah kedai makan Perantau Bangi tu. Saya tunggu dekat setengah jam tak siap-siap. Selalu antar kat sebelah sekolah rendah saya tu, uishh.. mcm THE FLASH bangla tu kerja. Tapi yang ni, mmg lemah lembut kerja nya, elok la tu, sopan-santun.

Baru nak start bengang sebab lama sgt tunggu, tiba-tiba.. ternampak mamat cuci keta tu dok sental-sental calar kat tepi kereta saya. Ingat tak calar yang saya kena langgar lari dan saya bengang tu? Ape? tak ingat? ok.. ok.. baca balik kat sini. Ha! calar panjang tu la dia dok tenyeh-tenyeh dgn liquid ajaib yang saya nampak tulis "SOFT.." pastu tak nampak dah. Mamat tu nampak sungguh beria-ria tanpa tunjuk gaya saja-tunjuk-rajin-padahal-tak pun masa dia dok ngadap scratch tu. Then, dah lama sket.. ting! haa.. hilang wehh.. wahh! excited hokeii.

see.. see.. see.. tinggal ada line putih tu je tak boleh hilang. terer la mamat tu!
oh! efek kaler pink tu akibat biasan warna merah kereta kakak saya, bukan sebab cat luntur lepas kena sental macam clorox tu. =P

rajin tak saya? macam-macam pose dah ni. ada style kan?

ni takde kaitan. saje tunjuk rumah idaman tapi dah sold-out

Kereta dah berkilat. Tapi lepas 2 jam hujan datang membawa rahmat....... fine.. fine.. -_-"
Ni yang rasa tak mau balik UIA, muktamad!     .....(alasan)

  • amacam sedap tak karangan berganti diri kan SAYA ? ayu tak? ayu tak? *sengih
  • mex, bak kata keri, nama urban bagi mek. dan saya macam suka la plak. urban beb!
  • tak mau balik UIA, tapi nak naik flight pergi UK.. boleh?


Wednesday, January 27, 2010

Changing here and there!


Saya perlukan pembaharuan.
Mungkin harus dimulakan dengan template yang baru.
Sebab-sebab penukaran?



  • Sedikit bosan dengan yang lama. Ya, cepat bosan dgn benda yang sama.
  • Harus menyemai elemen kematangan sempena pertambahan umur pada 2010.
  • Mahu sesuatu yang ber-identiti-kan diri sendiri atau yang lebih kepada syok sendiri.
  • Erk.. (...blurr)


Ya! Saya mahu menukar.
Mesti Kak Icha pasni bosan dengan kerenah blog saya,
dan pastinya disoal, "berapa kali ko nak tukar template mek oii..?"
haha……


saya nak tukar juga!
Any suggestion?


Ps.. cuba update blog pakai words. Ehe..

Tuesday, December 29, 2009

Belum start kerja tapi dah kena pecat.. what a SADIS life can be..

Bayangkan kalau kelas semua petang je dah tu pagi aku nak buat apa? goyang kaki? guling atas katil? aih.. dah tak larat dah kot. Kalau seminggu dua minggu boleh tahan la jadi honey week, tapi kalau dah masuk sebulan jadi honey moon memang susah la. Silap-silap sok-sok dah tak boleh bangun pagi sudah. Jadi menantu tak dipilih la aku macam tu.

Dengan kesedaran mahu menjadi menantu pilihan yg pandai bangun pagi, aku pun try la job-job yang ada kat Bangunan Engineering yg permai tu. Aku apply jadi Demonstrator Lab ngan Grader Thermofluid. Yepp.. mula-mula DAPAT! both! Tapi bila dah 'appointed' aku kena 'pecat' plak. Bukan senang aku mau serender jadi menda-menda neh, sekali bila aku terbuka hati dia jadi macam ni lahaii..

Frusttt... huu..

Musnah harapan aku nak angkat Nokia 5800, tak pon Sony E W980, tak pun paling slow pon Sony E C510. Nak berangan pegang iPod Touch 16g or iPhone lagi la macam pudar terus. Nak harap duit scholar macam tak berapa nak cukup. Balik rumah ritu dah kena sound ngan ayah jangan nak membazir-bazir. Kata nak beli hp RM300 yang Sony E macam Asmah tu pun dah kena rejek awal-awal. Lagi ayah nak sogok hp lama dia yang takde sim card tu. Oh.. what to do?

Demostarter kena tolak. Sebab nya aku kena available 2 hari sekali. Padahal aku nak section yang hari Jumaat je. Selasa ada kelas plak time tu. So, dengan rela hati aku terpaksa tolak job tu. W-t-h la. Kalau dulu tak pernah pun kena jaga dua section sekaligus. Tapi kenapa sekarang macam kena jadi macam-macam pulak?

Grader pon kena tolak gak. Pagi tadi dengan confident je aku pi jumpa lecturer tu. "Sir, I'm your grader", yela, kata dah appointed kan so boleh la 'daftar diri' dgn lecturer tu. Aku dah siap berangan-angan nak buat apa dgn 'duit gaji' tu. Sekalii....... hampeh di situ. Dia rupanya nak tutor+grader. Bukan grader alone. Maka nya sapa yang apply Tutor die accept. Yg apply 'Grader' macam aku dia TAK MAU. And he admit his mistake la approved aku at the first place. So, lagi sekali kena 'pecat'. Fine!

Sekarang aku pikir nak carik pusat tuition je. Tapi takde la plak link-link yang aku tau nak mintak macam mane. Aku nak part time.. huu.. Nakkkkkkk sgttt........ demmit.

Ok skng, sapa mau rekemen aku apa-apa?
Kalau ada job utk Engineer pon boleh jugak.
Tapi taun depan la..
Haha...



p.s. : =(

.

Ketika Cinta Bertasbih.. oh jatuh cinta sama Kholidi.. ya ampunnn..

Harini Hari Raya! yey.. akhirnya puasa ganti semuanya dah habis bayar. Punya lama baru dapat Raya. It's better to be late than never kan. Hah... korang wanita-wanita diluar tu, gantila puasa cepat-sepat. Jangan tunggu dah dekat ngan Ramadhan baru tehegeh2 mau bayar, i'll promise you, itu lagi seksa. Orang sibuk makan sedap sebelum nak sambut bulan puasa tapi kamu sibuk pula start puasa lagi awal. Jangan menyesal.


Akhirnya dapat gak aku tengok 'Ketika Cinta Bertasbih', tu pun lepas pow kat adek termanis. Best gak! aku kasi 4 bintang, satu bintang lagi tak boleh bagi sebab suntingan filem kureng sket. Tapi it's better than Nur Kasih, sekurang-kurang nya ini real di Mesir dan bukan di Universiti Islam Antarabangsa. Nasib baik ada sket scene yang betul-betul di negara padang pasir tu, kalau tak mau je aku cop drama-saving-cost. Ops!

Aduii.. nape la watak utama Ketika Cinta Bertasbih ni ensem bangat. Watak Azzam (Kholidi Asadil Alam) tu macam perfect sgt plak bila aku tengok. Still adakah lelaki yang macam tu dlm dunia sekarang ni? Ohh mek, jgn kau bercita-cita tinggi mahu lelaki seperti itu. hu. hu. hu. Since citer ni agak dah lama dan aku yang tertinggal jauh, maka nya siapa tahu mana nak cari novel dia ni? Tengok filem saja rasanya tak cukup, lagipun ada plak PART1 and to be continue.. aduii.. bila plak nak keluar PART2. Enggak bisa sabar ini donggg.. haha..

Kalau korang nak tau sket2 info pasal mas Azzam ini, klik la ini,
official website here!
nak part 1 mintak aku. =)

hye! saya la Kholidi..

p.s. : banyak pulak buku nak kena baca neh.. tapi takde plak buku Engineering dlm list.. opss..
p.s.s : dpt mkn free harini.. best2.. ^_^ V

.

Saturday, December 19, 2009

Dipaksa bermain kriket. First time dan tiada bakat tersembunyi.

Bak kata Isma (nama sebenar) citer ni dah basi, tapi aku nak post jugak demi menunaikan harapan beliau satu ketika dahulu. Sukan kriket agak kurang femes di Uia berbanding sukan-sukan lain.
Err.. tp uia femes dgn sukan apa, aku pun tak berapa nak sure. Mungkin bola tampar, sebab aku pernah dgr player team male nya "hot2".

Maka nya, sebelum cuti semester tempohari, aku dan Leen dipaksa bermain kriket di awal pagi. Tak pernah-pernah main kriket. Yang pernah aku main pun setakat rounders dgn baseball je.
Kriket ni aku tgk dlm citer hidustan je dulu. Macam citer khabi kushi kabhi gham.

Dan ketika kejadian, terkial-kial la jugak nak main kriket ni. Dah la from zero kau ingat terus boleh jadi hero ke? impossible!. Kriket agak susah berbanding rounders or baseball. Dah la byk songeh, gaya nak macam-macam je. Sampai ke sudah still tak boleh nak paham.

Pagi tu aku mati-mati ditipu kononnya Leen dah datang, rupa-rupanya ada tipu-helah di situ, dan sampai sudah aku je yang menjadi mangsa kriket.Timakasih Isma. [read : bengang]. Dah datang, layan kan je la bermain. Akibat tak bersungguh sbb frust kena tipu, belajar byk kali pun ilmu tak lekat. Sebab tu tak pandai-pandai main. Cuma pandai jadi penonton je kot.

yeh.. ini Rahimi, si Pembaling bola terbaik. post menarik bukan


ini Isma. bajet kan? hahaha

dan ini mangsa kriket. syukur la, sukan ini tak menjadi feveret

Siapa nak belajar main kriket boleh la cari Isma. Mungkin pelajar perempuan lebih dialu-alukan. hahahaha....

p.s. : nak main rounders macam kat sekolah dulu.. =(

=

Friday, December 18, 2009

Amanah lawan nya Khianat.

Serasa aku kalau bukan ajaran Islam sekalipun, semua agama di atas muka bumi ini mengajar perkara yang baik-baik sahaja. Ada ke agama yang suruh buat tak baik? Mungkin agama Ayah Pin pun ada menyaran buat kebaikan. Cuma nya, kepercayaan itu yang berbeza. Ayah Pin totally la 'berbeza' sampai ajaran ke langit. Ok, ayah pin tak terlibat dalam hal ni sekarang.

Kembali pada topik asal. Jadi, kalau sudah diajar tentang yang baik-baik kenapa mesti perkara tak baik masih berlaku?

Adakah kerana terkurang ajar?
Atau kurang ajar?

Tula, suruh pergi sekolah, badan pergi pakai uniform, otak tinggal atas katil.

Heh.. tak tahu la.

Macam mahu bagi tazkirah, ceramah atau apa saja yang boleh membetulkan pelajaran 'anak-anak'. Macam nak ajarkan yang telah dipelajari sejak kecil. Kalau sekolah rendah ada Pendidikan Islam. Sekolah Menengah pun sama. Tak cukup lagi ke lepas tu kat universiti pun ada belajar etika, akhlak dan nilai-nilai murni.

Tak payah cakap pun mesti boleh fikir sendiri.

Akal bubuh mana? jangan kau kata lutut. kesian.

Maafla, ayat si bengang selalu nya menyiat hati.
Sebab dia mahu berkongsi rasa.
Tapi jangan terasa, sebab tak gigit cili tak rasa pedasnya, begitu juga hatinya.

Yea..

Awalan nya tak perlu sesiapa yang tahu dan baik-baik saja. Tiada salah-paham. Tiada konfrontasi. Tiada ketidak-selesaan di situ. Semua salah si polan, atau si polana?mungkin.

Mungkin dia tak belajar apa itu Amanah.

Hey.. kau tahu apa itu Amanah?

Mari kita sama-sama kembangkan otak. Sebelum tu kutip dulu otak tu jangan lupa.
A-M-A-N-A-H. lawan nya  K-H-I-A-N-A-T
Jadi kenapa harus kau khianat bila diberi amanah? Tak tahu ke amanah itu harus disimpan bila disuruh? Kau tak tahu dosa-pahala mungkin. Kenapa mesti kau kepochi sana-sini?


Panas betul.

Haih.. sabar.. sabar..
Assobru-minal-iman.


Nasib bukan jenis si bengang mahu mendoakan yang bukan-bukan pada si khianat.
Biarlah. Si bengang masih positif. Menerima seadanya. Tapi mungkin tak berapa nak pasrah.


Tuhan kan Maha Adil.
Dan Si bengang percaya itu.

Semoga si kepochi sedar.
Aminn.


Nah,
ada lagu mahu si bengang tujukan.. F*ck you by Lily Allen.
Sorry, bukan blog ini mencarut tapi Lily Allen. hahaha~ tq Lily.

p.s. : bukan sesiapa yang berhampiran si bengang.

.

Wednesday, December 09, 2009

Yang Hidup Pasti akan Kembali.

Sudah lama rasanya tidak mendengar khabar kematian di kalangan saudara terdekat. Terakhir adalah pemergian atok (sebelah bonda) tersayang ketika aku baru setahun jagung di kampus ini.

Bonda call teresak-esak, masa tu aku di lab komputer E0 GPCL, terus.. menangis macam tiada manusia di situ. Peduli kan.

Semalam.

Seusai selesai urusan di Giant. Kakaknda call. Intonasi itu.. Ya, berita itu.. Pak Long (juga keluarga sebelah bonda) juga telah pulang ke rahmatullah.

inna lillah wa inna 'ilayhi raji'un

ALLAH SWT telah berfirman mengingatkan kita dalam Surah Ali ‘Imran ayat 185, yang bermaksud “Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada Hari Kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari Neraka dan di masukkan ke Syurga, maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.”

al-fatihah.

p.s. : sedih, tak dpt pulang menziarah.


Sunday, December 06, 2009

Berjalan sampai Kuching! cuti-cuti Sarawak................


Entah berapa kali entah aku try-try nak post pasal Jalan-Jalan gi Kuching. Asyik-asyik aku save dlm draft. Maybe aku tak cukup vocab yang canggih untuk menggambarkan betapa seronok nya percutian tempoh hari. Bak kata Asmah, it was a magnifique trip. For me, yepp.. I dun have words to describe about it. Apa yang aku tau, seriusssssss bes oh!..

Trip aku semua perempuan yang pegi. Jgn pandang pempuan sebelah mata ok. Tak mesti berjalan kene ada lelaki. Sumtimes, kalau ada laki pon tak tentu lagi 'selamat' kan? hahaha.. So, Alhamdulillah, we were safely arrived and safely return back home.

Nak tau ke kitorang poie mane?

ni kek airport ah..

Hari first, tak banyak jalan sangat. Truly, kitorang baru cari hotel masa betul2 baru sampai. Sebab last minit decide tak jadi duduk Unimas. Hah.. gile ke apa aku pon tatau nak kate ape, but syukur.. there were still vacancy for us. Lepas bincang2, semua setuju and kitorang pon gerak ke Liwah Hotel. Yang jadi lawak nya, kononnya takut tak boleh book satu bilik untuk 11 orang, so kitorang naik sikit-sikit ke bilik. Kitorang je cuak lebih, padahal tuan hotel rileks je dok sembang-sembang ngan tourist guide kitorang, Miss Corney.

Rehat2 jap, solat2 and kitorang decide nak amek angin kat bandar Kuching. Lagi sekali tak boleh nak tahan gelak, kitorang pegi sesat entah mana2 sampai kena redah masuk Parkson sambil berbaris sebab Parkson tu kocik bona. Padahal ada jalan senang, tapi Asmah konfiden redah ikot entah mana2.. hahaha... akhirnya sampai gak waterfront. Then, terasa nak naik Penambang kononnya dgr org kata kek lapis best kat seberang sungai sarawak tu. Cuak gler naik mende alah tu, advanture! Dah agak-agak senja, kitorang pon beransur pulang...
water front - naik penambang


Muzium Ethonolgy - white cat - gambo naek sampan lagi!


kat atas Menara Kuching

Second day.. pagi pegi lagi water front. Tapi kali ni merayap kat Main Bazar sambil bershopping. Aha.. sini memang banyak gila la menda perabih duit. Adaaaaa je terasa nak beli. haha. Tapi yang menjadi benda utama kitorang dok borong adalah t-shirt bercop Kuching! tak tau la apesal kemaruk sgt.

Tengahari baru la start kitorang punya trip. So, tak byk jalan harini, just pusing-pusing town. Pegi Ethonoly Muzium sambil belajar banyak 'perkara' baru, oh tengs to Miss Corney yang tanpa segan silu menerangkan 'perkara2' itu. haha. Pastu pegi Menara Kuching tengok view dari atas tapi syg tak nampak puncak gunung Santubong sebab masa tu cloudy sket.

Oh b4 tu, pegi amek gamabr dgn Kucing puteh yg sgt menarik. Di mana, bila ada perayaan, meow tu akan pakai baju perayaan. Adui.. krismes nanti die pakai ala2 santa clause ke?

Before dihantar pulang, pegi pasar satok. Kat situ borong ikan terubuk masin.. hah! korang tau ke UITM tu apeee..?? bukan uni mara, tp usahawan ikan terubuk masin.. aku fisrt dgr ingt kan setuden uitm wat bisnes, hehe. Yg best nya, ada delivery tau dorang neh, bgs betol bisnes. sape nak order, aku leh bagi kontek number.. huhu~
kat depan Semenggoh

hye, name saye Ritchie!

Third day, dari pagi kitorang dah siap-siap nak pegi 'education trip'. Brekpes dulu kat Chillipeppers, oh! restoran ni mmg wajip singgah. Food die mmg superb, kau nak mkn ape, just name it (tp make sure kena ada dlm menu la. hahaha). Harga.. memang sgt2 berpatutan.

So, pagi tu kitorang ke Semenggoh Wildlife Center. Tengok long-lost sedara sape entah. Kat situ, org utan dibela secara liar and kitorang sempat jumpa Delima dan anaknya (dia adalah female org hutan yang howt kat situ) ngan sape entah lagi. Rugi, Ritchie (si dominant male) tak keluar. of kos la kan, kang jatuh la stended kalau keluar sbb nak mknn free. So, kami merumuskan mahu cari bakal husben yg dominant selepas bekenalan dgn Ritchie selepas ni. wth..

Penat tgk orang utan, pegi pulak Anah Rais Longhouse. Ohhh sini lagi advanture. Tgk sendiri kehidupan rumah pjg. Anah Rais ni etnik Bidayuh yg duduk, so dorang masih mengekalkan 'Panggah' tempat dorang mensyuarat. Kat situ, ada lagi tengkorak2 betul dok pamer. And ada tengkorak 'bersoul' kat situ, tp 'Panggah' nya dah dikunci untuk pengunjung. Dah siap belajar menyumpit semua, kitorang pon gerak pulang.

Otw, singgah pulak kilang pasu. Shopping pasu Sarawak (sob3, aku tak beli), then pulang. Petang, pegi Main BAzar lagi, shopping. hahaha.. tu la pempuan, takde len, shopping-shopping-shopping.

Malam, Zaza invite pegi rumah dia. Really have a nice time masa kat rumah Zaza. Kami semua gather. Oh fyi, ada 3 grup yang pergi Kuching at the same time, Grup Jeda and Yaya, Grup aku and Grup Icak. Semua berjumpa kat rumah Zaza. Bergelak beramai-ramai sampai kenyang perut. Update mana patot and share keseronokan trip memasing. Dorang pegi Gua, ohh jeles nya!. Mkn buah yg disangkakan Ciku, konon nak try tp tak lalu, Shamin suka gila buah tu. (nama apa, aku da lupe. huhu) Mak Zaza semangat bekalkan kicap and garam kat aku sebab dok citer-citer pasa buah DABAI. tenkiu antie, tharu.. Buah dabai ni bermusim, nak mkn sedap dgn kicap ngn garam. emm.. tp still, aku bukan penggemar. huhu.
at Zaza's house

the forth day, kitorang pegi Sarawak Cultural Village. Dekat dgn Gunung SAntubong. Otw to SCV, aku tertido, and dorang sume dok gelak kan pasal aku je yg tido and miss citer hikayat Puteri Santubong. Pastu semua pon tanak citer balik kat aku, nak wat cemana, aku ngantuk gilerrr.. haha.. tapi Asmah dah citer balik, aku ttp rasa rugi sbb dorang kate Miss Corney citer lagi best! hok2.. =(

Then sampai sana, kitorang pon visit la 7 jenis rumah etnik then ada show yg tak leh terlepas. Tak pernah aku tgk org pusing2 atas buluh, tu paling aku woohaaaaa! la tengok, tp mamat tu mmg cute la pi buat aksi dasat tuh. Dah agak-agak penat kat sana, kitorang pon berangkat pulang.

Singgah dulu Muzium Kucing. Ingat boleh jumpa kucing hidup, rupanya patong Hello Kitty je yg ada bersama-sama gambar-gamabr kucing yg len. Masuk free, tp nak tangkap gambo byr 4 inggit ye. cis sungguh aku rase..

Next stop was Kilang Kek Lapis. Yg kitorang pegi tu brand Dayang Salhah. Lepas dah test-test sampai kenyang, semua mengatakan kat situ tak sesedap yg kitorang beli kat tepi sungai masa 1st day kitorang sampai tu. So, dorg decide ptg nak pegi balik tepi sungai mau beli yg kat situ. Situ kek die moist lagi dari Dayang Salhah punya kering. Tapi yg sedap kat Dayang Salhah is Kek Lapis India! terbaek la. So lepas borong ala kadar, berangkat pulang. Petang.... poie mane laie, Main Bazar la. hahaha.. dorg-dorg je pegi seberang sungai, aku malas lgpon kng lebih bajet plak beli kek. huhu.

Malam plak, ada org bwk jenjalan. Best-best. Pegi tgk arca dia dekat Taman Sahabat. Besar gile Cheng Ho kat citu! Tengok jap org eksesais then pegi makan Nasi Ayam Penyet. Oh! kat situ mmg best. *thumbs up* (aku lupe pe name restoran nye).

Rash Jadi Iban jap. haha

ni a yg aku dok kata pusing2 tu.. terbaek punye~

Hari kelima. Hari untuk pulangggggggg... huk2 sedih nya. Memasing sedih je packing-packing barang. Datang satu beg, balik semua pon beranak beg-beg nya. haha. Siap-siap semua kami pon berangkat ke airport. Sehingga bertemu lagi Kuching!!
mau pulang udahh... tu la Miss Corney..

To those my geng to Kuching,
lepas ni mau pegi mana pulakk..???????
aku lagi ke kena in-charge jadi Perancang-Perjalanan..?
hahahahah...
bye-bye Kuching! see you soon..

[pic ada yg dikutip dari fesbuk Rash, Shamin and kemere antik Usna.. tenkiu pihak photos]

p.s. : teringin mau ke S'pore pulak.. anyone?


Older Posts Home