Showing posts with label kawan. Show all posts
Showing posts with label kawan. Show all posts

Sunday, January 23, 2011

Have you ever had a very loyal roomate before?

...seriously saya pun tak sangka yang saya ada rakan sebilik yang sangat lama bersama bersusah senang bertarung nasib di tempat menimba ilmu dan pengalaman, tempat mengadu, dan kawan yang boleh bercakap tentang apaaaaa sajaaaa........!

Our friendship really means a lot to me. Thanks for being such a very very understanding and good friend to someone like me. *ehh.. emos plak.

Here she is..
.
(from Matric until Main Camp)
(2004 - 2009)

ahaks, Amuk (Hidayu), tetiba rindu plak kat ko..
Take Care!

p.s. : amuk, kenduri roger aku ok =)

.

Sunday, July 11, 2010

Kisah Kau dan Aku. oh kawan-kawan.

Harini kebanyakan budak-budak unibesiti balik kolej (hostel) masing-masing. Oh, adek aku pun same lah. Even hati berat nak ikut pegi UIA ter-chenta hantar dia, tapi apa kan daya kesihatan tak mengizinkan. Maka, rindu-rinduan lah lagi aku pada tempat itu.. erkk.. adeh, ayat nak jiwang je. cet.

Esok mula balik semester 1 untuk sesi 10/11. Esok jangan harap la muka aku ada lagi kat sana. Cukup la empat tahun bergolak-galik (ade ke pekataan ni?), ok bertunggang-terbalik mungkin lebih 'kena'. Macam-macam memori yang ada kat setiap ceruk tempat kat sana. Haih.. kalau ke sana lagi, mungkin boleh bikin air mata jatuh teringat semua suka-duka yang pernah watak aku dan kawan-kawan main kan dulu. Nasib la boleh rewind dlm kepala je, nak patah-balik masa, itu kan impossible.

Semua dah jadi sejarah.

Sejarah mana mungkin boleh sama dengan yang 'telah' berlaku. Kalau sama pun, masih tetap takkan exactly 100 percent jitu. Sama la juga dengan memori bersama kawan-kawan yang telah 4 tahun sama-sama bergelumang dengan cerita hidup zaman belajar. 4 tahun beb!. Plus lagi 2 tahun matrik, ok to be presice 6 tahun la. 

Bukan senang nak kenal hati budi orang. Jatuh bangun gelak nangis kawan lawan baik buruk, semua lah. Mengenal erti hidup sama-sama. Bila dah kenal sampai tahap boleh buat macam adik-beradik, tup-tup lumrah dunia tetap juga harus di-telan pahit. Bila ada pertemuan, pasti ada perpisahan nya. Tak kira la berpisah hidup mahupun mati.

Itu memang tak boleh dinafikan.

Haih.. sikit-sikit nak emosi je bila teringat zaman bersukaria menjadi pelajar. sedihhh kottt... huuu.. ;(

So, to those who still in their student life, enjoy la to the fullest!, nanti-nanti dah habis belajar tak la menyesal sangat sbb tak enjoy. hahaha.. boleh pulak la pesan macam tu. Bagi aku, no such thing yang aku menyesalkan, my belajar time was the most beautiful-shinning memory. Alhamdulillah. Thanks to all yang terlibat mewarnai masa-masa itu. 

Kenangan harap tak luput walau teman yang baru berganti nanti. Sayonara.



p.s. : kena cari teman hidup pulak lepas ni, opsssss! hahah..

Sunday, June 06, 2010

Aktiviti yang TAK patut dilakukan ketika menghadiri Wedding sahabat handai!

Tak ku sangka cempedak telah menjadi nangka, tapi ada aku kesah kalau pun nangka boleh bertukar menjadi durian pulak? Yang penting kahwin tetap kahwin. Yang penting akad nikah dah. Semua dah selamattt (sambil tadah tangan syukur). Tak gitu tok guru? ehe

Aku pun tak berapa sure la apa aku taip dah ni, dek kerana sakit perut yang aku diagnos sendiri sebagai 'perut-masuk-angin-keluar-angin' melalui simptom-simptom seperti, kent*t tak berenti, rasa memulas, dan keupayaan mengeluarkan makanan yang telah dikunyah (muntah). Nasib baik bonda sudah merawat dgn meng'suggest kan tuam dgn beg air panas (hot-water-bag) yang harus di-prepare oleh si pesakit, oh! dan juga sapu minyak angin yang juga di-usahakan oleh si pesakit sendiri, oh oh lagi.

Cerita berapa kali ket*t tak menarik sangat kan?hehe, ok mari kita cerita hal kahwin kahwin. Memandangkan cuti sekolah dah bermula, maka banyak lah orang set tarikh wedding mereka. Tu yang tak berapa paham, kenapa budak-budak yag cuti, tapi kakak dan abang budak-budak yang sibuk kahwin.. kenapa tak.. ermm.. budak-budak? erk. Nanti dulu ya budak-budak, kakak budak (penulis) pun tak kahwin lagi opss opss.

Harini, ya bukan haritu, kawan sekolah teknik yang merangkap classmate, roommate, toilet-mate, surau-mate, dewan makan-mate, susur gajah-mate, jalan raya-mate dan sekalian mate mate, telah akhirnya BERKAHWIN dahulu sebelum aku. Ceh. Perlu ke ayat macam ni?wahaha. 

Tahniah Ziela dan pasangan! Selamat berbahagia selalu. :)

kiut kan? tak leh ditolak tanding :(

Hasil tag kat Facebook, dapat la aku kumpul 4 bijik kereta berkonvoi ke rumah pengantin. Ohoi! seronoknya jumpa mate mate (buka jusmate) yang lain. Banyak betul update sampai penat boleh lapar balik kitorang lepak kat situ. Dari pukul 12.45 sampai la pukul 3 lebeh, haaa.. cekal tak cekal nokk.

Ada Aain ngan Shahir, Enya, Nahar, Mayd, Ain dan eskotnya, Anne dan eskotnya.. dan.. dan.. ramai lagi lah! (hahaha.. even korang tak kenal aku peduli apa, nak state kan jugak nama-nama tu :P). Seronot jumpa korang semua! ada lagi aku rasa, Ustad Misnan ngan keluarga, Kamil ngan pasangan, fadzli aimi solo, YB, kembar-tak-kenal, Asilah, Syiken dan lain-lain.








geng artis (tp anne takde, aku heran mana dia..)







geng artis dgn pekerja kenduri, seswai kan?










Selain bergosip-gosip, ehhh.. bukan la! update perkembangan diri, ya.. istilah tu kan lebih tepat (cit poodah), macam-macam aktiviti berguna yang lain turut dilaksanakan (ayat serius), iaitu seperti;







take over pelamin untuk sesi photoshoot amek berkat.



atau...












bercandaria dengan kekasih lama.. mungkin tak patut.. haish..



atau..











flirt pulak dengan kekasih lama yang lain.. ahh.. frust!


oh.. dan akhir sekali..



teka-teka apa?!







practice make it perfect, lets play the role in motherhood-land..

(please don't try this to your own nephew and niece)









p.s. : Ada 3 kenduri serentak harini, lagi dua tak dapat pergi. Selamat Pengantin Baru Kak Ija dan juga Selamat Pengantin Baru Fikri! Sori, gue tak dapat datang :(

p.s.s. : tak tau la kenapa harini, makan begitu comot, tudung terkena sambal! ohh.. tak keruan..


berdoa.berdoa.berdoa.

Sunday, April 11, 2010

Berkawan biar seribu tapi perangai biar la lima ribu kali lebih baik...

baru la boleh nak up friend list sampai sepuluh ribu. Tak impossible kan.

Sometimes bila kita dah letak kepercayaan pada orang yang kita PERCAYAI dia adalah kawan, teman dan sahabat kita, kita kadang-kadang lupa yang satu hari nanti orang yang kita PERCAYAI itu boleh, serta berpotensi menjadi TIDAK DIPERCAYAI.

Kita lupa kadang-kadang. Too bad.

Dan kita juga kadang-kadang lupa yang seorang kawan yang dianggap KAWAN BAIK, boleh juga transform dan change kepada sebaliknya. Kawan-tak-baik?

Kita lupa kadang-kadang. Twice bad.

Memang takut sebenarnya bila berjumpa dengan dua spisis seperti di atas. Kalau masa zaman kecik-kecik hingus pon tertinggal lagi dekat tudung, aku boleh terima. Itu boleh diterima, sebab nak lap hingus pun dia tak boleh nak beza kan lagi sapu tangan dengan kain tudung. Tisu lagi la tak kenal, sebab bawa tissue packet masa sekolah rendah belum trend lagi. 

Dia tak boleh bezakan lagi yang mana BAIK dan yang mana BURUK. Mana yang WANGI mana yang BUSUK.

Sebab apa?

Sebab akal pun tak sampai sedepa. Tahap hormon pon tak matang lagi. Akal fikiran semua masih bergantung YES dan NO from their parents. Ditolak baru buat, disuruh baru bergerak, eh tapi kalau dicegah makin menjadi-jadi pula. Arahan terbalik.

Itu aku boleh consider lagi.

Tapi macam mana dengan orang yang dah tahu kalau bersin pun sebut Alhamdulillah (bagi muslim) dan excuse me (bagi non-muslim), kain tudung dgn handkerchief pun dia dah boleh beza siap boleh pilih corak apa yang menepati taste, tiap bulan period datang, derhaka ibu bapa dia tahu dosa...

Hah!

Ya.. itu yang aku heran kan. Sangat-sangat heran. Sangat-sangat mendukacitakan.

Mustahil la mana KAWAN dan LAWAN dia tak boleh nak beza kan lagi? Takkan DIPERCAYAI dan TIDAK DIPERCAYAI pun dia tak tahu lagi? Nak kamus Dewan ke? gugel sendiri.!

Sebab tu jangan salah kan kalau ada certain org boleh buka or share certain perkara pasal sendiri. Jangan salahkan dia kalau dia tak pilih kamu sebagai penerima cerita hati nya. Jangan salahkan dia kalau dia memang choosy nak cakap dgn sapa dia suka sapa, dia benci sapa, dia nak makan apa, nak keluar dgn sapa, nak cerita pasal apa, harini dia rasa apa.. Sebab dia ada sebabnya sendiri. Dia ada limit yang harus dijaga.

Sebab orang kata, pengalaman mengajar kita hidup.


Aku tanya, korang suka ke bila korang cerita-cerita seronok-seronok pasal contohnya orang yang korang suka, lepas tu depan kita dia puji la kasi semangat bagai, tapi belakang? heh.. 

Korang suka ke bila itu la yang dianggap kawan baik selama ini, tapi di masa yang sama, kat belakang korang memutar belit pasal korang? apa yang korang buat baik diulang tayang menjadi tidak baik. Ok fine. 

Suka ke bila ada isu apa-apa tapi misal kata korang as kawan baik ni tak setuju dgn isu tu, kenapa sebagai kawan baik korang tak datang foward dan terangkan apa yang korang tak setuju, instead of sok-sek sok-sek kat belakang punggung korang..


Suka?

Heh. Kalau YA, sila la back-off sebab orang seperti itu la golongan-harus-ku-lambai-bye-bye.

Maaf. Memang aku sikit beremosi dgn hal macam ni. Sebab I'm personally dah cukup berhati-hati memilih kawan. Tapi nampaknya tahap hati-hati tu still tak boleh filter orang-orang macam ni. Last-last, terkena juga.

Astagfirullahalazim.

Apa agaknya makna kawan, persahabatan bagi golongan seperti ini. Haaaa..... itu yang kita tak tahu.


heh.. aku suka quote ni, tp kalau bestfriend dgn laki macam mana?ha-ha.


kenyataan memang pedih,
tp jgn lupa hidup itu seperti roda,
pusing-pusing ops!
Older Posts Home