Showing posts with label perasaan. Show all posts
Showing posts with label perasaan. Show all posts

Friday, September 24, 2010

Ada sesiapa yang boleh elak stress di tempat kerja?

...ah, menipu la tu...

Like seriously? like, is it really happened to me? oh no! *tongkat kepala kejap*. Macam tak percaya sedang dilanda konflik pekerjaan. Penat rasa nya kalau memendam perasaan sendiri. I'm not the one with those gift. Gift la sangat, really hope that I can 'gift' to others as nice present, tak larat nak keep. Yes, like desperately I don't need those. Shuhh.. shuhh..

Bukannya tak mau bersyukur dapat kerja di kala kawan-kawan semua menganggur lagi. Nope. Tak pernah terfikir malahan dah siap sujud syukur, pasang nazar dan sebagainya (should I really need to mention it here?ok no right), tapi dugaan and cabaran tiap hari menanggung tu la yang makin hari makin mengikis kekuatan tenaga zahir mahupun batin. Hari-hari yang tough kalau dengan kerja takpe, tapi kalau tough sebab menahan suara b*ss, seriously boleh cepat dapat banyak penyakit.

Eventhough ye la, I'm strong like f-t-h*, tapi kalau makin hari makin menguji kesabaran, tak boleh jadi jugak. Hari-hari aku tabur benih POSITIF gred A, plus bila masuk office cuba kekal kan kegembiraan walaupun bangun pagi terpaksa dan dipaksa (well, my lovely parents still come and wake me up EVERY morning). Tapi semua nya macam luruh mengalahkan musim luruh, bila dengar je bunyi heels (b*ss) , then mula la senyuman sweet terus bertukar macam budak harap dapat duit raya tapi tak dapat sebab dah terlebih umur. Kan unhappy tu? oh, I felt that too.

Tambahan pula (nada serious)...

Dengan seating arrangement yang telah menjadi tetap, huh.. tipu.. kata haritu that's only temporary masa first day I was there, maka nya terpaksa lah telan walaupun payah. Nasib baek sekarang dah ada geng jadi penyambut tetamu, since I'm seating at the front of the row and the first (but now second) table that people can reach when they come to my department, and of course, they will meet me first and ask, "si tuuutt ada?", and I'll reply, "ohh.. tengok meja dia sendiri boleh tak, kan dah ada name tag kat divider tu, kalau takde orang meaning nye ape?..." tapi itu dalam hati je la. -_-", and now I can smile a bit because I'm not the first one sudah, dah ada org lain jadi receptionist, but yet I'm still her assistant btw.

Fine. 

I don't mind when I can't get the opportunity to join the Japanese class, that time I thought maybe because I'm too late or maybe the class really fully occupied. Positive thinker la sangat. Lagipun, kita orang baru, takkan nak tanya banyak-banyak why haa... why haa I cannot join?. Then later, I got to know this one guy (baru join a week before me) dapat join the class, but what happen to me? ok, takpe lagi, Try to accept maybe satu orang je lagi kosong, so dia lagi layak. fine. Later, tiba-tiba ada class Mandarin nak di organize and my lovely b*ss dua tiga kali tanya, you nak join tak? you nak join tak? you nak join tak? so everytime the same question ditanya, aku dah jawap dengan paling bersemangat, yes, yess, yessss, tapi unfortunately bila nominate nama, semangat tu dah dilupakan, the new member yang a month later than me pulak yang dapat. Is that fair enough?

Like seriously am I invisible there? hello..yu huu..

Oh lagi best, bila apa-apa action yang kita rasa betul dan sangat accurate mesti nak dipersoalkan, tak kira lah besar mahupun kecil. Contohnya; ambil cuti tak tanya ketua kecil tapi tanya ketua second besar dipersoalkan kenapa, tak tanya direct dulu to HQ tapi tanya ketua kecil about the particular job also dipersoalkan, try to solve problem which is actually and obviously related to us pun pun pun dipersoalkan.. then, what are the SOP (standard operation procedure) for all these things so that I won't do any wrong in the future?  suruh kita train leadership dalam diri, tapi mereka sendiri yang menghancurkan the responsibility inside us. *yucks*

Urghh, tak tau macam mana nak berlakon "aiman tak kesah" hari-hari, like seriously macam nothing happen. Like tak dapat pun tak ape, maybe bukan rezeki ku.. huu.. Nampaknya besok sketsa lagi la dan mungkin untuk hari-hari seterusnya. Sampai mana agaknya boleh bertahan?

Sorry friends, everytime korang tanya, "hows your work?" and jawapan default aku "so far ok..bla..bla..bla..", so now here is the meaning of that ok.

.

Friday, April 30, 2010

Perihal take advantage for your own good is really damn cruel.

.
Akhirnya! akhirnyaaa... window create post ni boleh jugak muncul. Punya la lama nak tunggu dia loading. Wireless lembab teramat. Adeh. Ni kang kalau aku dah taip pepanjang, ayat dah super-kick tetiba dia buat hal tak boleh nak publish, memang ada yang nak kena bungkus simpan almari.. *sigh*

Well.. sementara kepala full of words about my next hot entry (perasan jap), so better I keep my fingers busy sekarang jugak!

Mau cerita apa?

ok, (pause for a while) about  "take advantage" tak pon org siam kata "ambil kesempatan". Tapi I'm sure orang melayu paham what the words suppose to be meant. Tak perlu rasanya aku elaborate. But maybe korang tak dpt lg ape isi kandungan nya kan, ape yang aku dok sebok nak tekan kan sangat OVER HERE.

Where should I start? hmm..

Sumtimes bila kita nak achieve sesuatu, kita mudah lupa pasal sekeliling, kita lupa what shud we take into consider, what shud we need to think first. Kita lupa. Sebabnya, kita nak sangat SESUATU tu. Sampai kadang-kadang hati org yang terdekat atau org yang kita sayang kita terlupa. Kita terabai disebabkan kita agak tamak di situ. Apa yang kita tahu, we shud get that thing, dan it is a MUST. Apa yang jadi next tak penting, asalkan hati kita lega dah dapat. Tamak.

Tak keterlaluan kalau aku katakan itu tanpa kita sedar kita menjadi SELFISH at the same time. Oh.. how awful we are at that time? dah la selfish pastu greedy. The worst even more, kalau kita take advantage pulak kat org tu. Kita tindas. Kita ambil kesempatan terhadap kebaikan dia. Then, bila dah dapat semua tu, ada tak terfikir about what happened to the particular person lepas tu?

If the answer is YES, well.. maybe it can be forgiven, MAYBE he/she tak perasan sebab terlalu greedy. But what happen if the answer is NO..? Yep! when it comes to that situation, I must say orang tu takde hati perut. Takde perasaan.

From my own experience and also from my frens and environment, banyak benda ni terjadi. Kepercayaan tu macam senang nak dipijak serupa takde erti apa-apa. Yang kawan boleh menjadi lawan. Yang saudara boleh menjadi strangers. Banyak sangat sampai naik jelak.

I dun know where honesty actually meant to be. Adakah hanya di bibir? dan bukan di hati kah? Letih gak sebenarnya nak bagi kepercayaan tapi life must go on. Takkan sampai mati tak nak percaya kat sesape, tu dah kira menyusahkan diri sendiri. Tak best la pulak kan. That's why it is really hard to be a good person. Kang terbaik lebih, ada yang take advantage utk kepentingan sendiri. Bila jadi jahat, sape pulak nak kawan. Kan?

Memang betul la kalau ada yang kata, so be careful, hati-hati. Bluekk.. nak hati-hati pun kadang-kadang terkena. Semua nya sebab hati yang berhati-hati ni tetap ada sympathy and white space where perasaan nak tolong-menolong, buat baik tu menghuni di situ. Haha. Korang paham tak pe aku cakap? aku pon dah terbelit tangan nak menaip.

Ok, maksud aku, even kita dah berjaga-jaga, tapi kalau kita memang ada sense of nak berbuat baik dan bersangka baik, of course kita akan tolong orang tu. Tapi.. sensor nak detect main intention org tu yang kita kadang susah nak dapat.

Ni la yang dikata madu diberi, tuba dibalas. Erk.. lebih kurang mcm tu la. Kita tak sedar, rupanya org tu cuma nak ambil kesempatan je kat kita. We are not actually a stupido, tp org yg buat tu yang mmg tak BERPERIKEMANUSIAAN sebenarnya. Sensor bebuat baik dlm hati dia mungkin dah rosak.

KEJAM.

I dun get it bila ada kes tu, dia kenal or baek dgn dia ni cuma for some reason. Bila dah takde ape hal, org tu dia buat macam tak kenal je. Ni pun dikira ambil kesempatan jugak kan. Kira-kira macam ni la yang aku nak maksudkan. So, kesimpulannya, tolong la bagi orang-orang yang seperti di atas especially lelaki, tolong la dan cukup-cukup la menindas perempuan. You dun even have a right to do this pon. So, stop it.

Oh ok.. maybe I shud also stop here before I'm getting more emotional. he-he-he.

 sourse : google

I'm sorry,
this is not a gender issue or
sumthing personal.
Just sharing what I know.
Take it or leave it.

Friday, April 09, 2010

Emotion pun ada kacuk, percaya atau tidak?

Yes. Ia seperti percampuran perasaan.  Lebih tepat perasaan berbaur. Complete set, cukup dgn rasa manis, tawar, pahit, masin, masam.. (eh, cukup dah 5 deria rasa?). Semua nya bercampur menjadi satu! yeah.. bergabung......! macam dalam siri super-hero yang boleh tukar-tukar baju tu. Eh, kadang-kadang tagline dia.. bertukar...!! (sambil tgn naik atas pegang batch)

eh! perasaan dgn rasa sama ke? compius.

Itu pun kalau siri tersebut dah di dubbing bahasa melayu. Bayangkan oltromen cakap melayu. Patut anak buah aku suka sangat.

Bergabung ke... bertukar ke.. sekarang ni semua nya aku tengah rasa. Semua dalam satu.


Gengggghh! zrtt....

Apesal mcm poyo sgt ayat-ayat intro aku ni??. Ini la kalau jadi bila aku.. Ya.. bila aku force myself utk post entri baru. Mesti jadi tak berapa nak in. Byk cite yang bukan isu semasa nak tempek kat sini, urghh! tapi semua nya BERGABUNG! sampai aku jadi blurr sendiri. Deym.

Ok. memang pasai aku rasa macam-macam tu memang betul pon.

Manis - Sebab my very last final exam baru je berlalu 2 hari lepas! oh! I nak graduate dah u'ollzz. *mata bersinar-sinar*

Pahit - Itu petanda tak lama lagi perpisahaan akan bermula. *sound effect lagu GRADUATION.. seka air mata sat.*

Tawar - ehh!! yang ni tak leh cakap. private and confidental. tutttt!

Masin - Homesick. T_T. haha, ada ke patut rindu kat mak rasa masin kan? yela, sbb family kami suka yang masin-masin!

Masam - cane eh rasa masam.. macam kena pindah hostel, angkat barang berat, buat final year project, takde boifren.. itu dikira rasa masam ke? *lost*

eh.. ada tambahan..!

Kelat - adui. teringat exam last paper PDD product design and development. punah harapan nak four-rata sem ni. -_-


Oh. aku tertunggu-tunggu rasa Sedap pulak. Bila kah? Adakah selepas 7 haribulan Mei 2010 masihi...sama-sama kita nanti kan. FYP mode ON, hantar kan ke 23334.

heh.. sekarang aku rasa.. hmmm.. rasa is a kind of taste that we taste by using our tough. But how can our emotion have the taste too?

*euww.. gamba tough tu disgusting tak beragak!*

teringin nak kupas isu kawan makan kawan.
takpun isu "golongan-ku-lambai-bye-bye"
tunggu !!
Older Posts Home