Showing posts with label hal sendiri. Show all posts
Showing posts with label hal sendiri. Show all posts

Thursday, December 16, 2010

Jom kurus.

Well semalam anak buah intan payung dah balik Miri. Meaning rumah pun dah mula kosong. Takde dah tarian Mickey Mouse dan juga aksi "jump", mahupun pertanyaan seperti, "Ashraf.. ashraf yak (berak) eh?" dan dijawap slumber "TAK". Balik rumah lepas kerja pun dah takde orang nak ajak shopping perabih duet sambil makan ice-cream Mc.D yang menggemukkan (kakak saya). Takde. Kosong. Bosan.

Semalam akibat emak saya terlalu sedih ditinggal anak yang terpaksa pulang ke pangkuan suami, terpaksa lah saya teman emak makan diluar. Sedih sangat kata nya sampai malas masak. Ya, malas masak bukan tak larat nak masak.Ha-ha. My mum always ada je perkara comel dilakukan tanpa sedar. Maka, habis lah segala diet saya pada Day 1. Ehh.. saya makan bihun tomyam sama air suam saja bagi memenuhi pelawaan emak comel saya. Berkorban dan terkorban, ini lah makna nya.

Tapi tetap, bukan saya yang bayar. Pasti lah ayah saya yang belanja. Kita mengikut system, SIAPA AJAK, DIA YANG BELANJA. Takpe, tiga orang makan cuma RM22. Boleh la sebab saya minum air suam saja. Yang mahal, udang goring tepung yang di-order oleh emak. Mungkin rindukan anak yang jauh, maka dilunaskan dengan memakan udang goreng tepung. BTW, udang adalah haiwan kegemaran kakak gems saya. Tapi mak yang ajak, kenapa ayah yang kena bayar? Itu yang meng-konfiuskan saya.

Sebenarnya saya malu nak cakap, tapi memandangkan saya harus war-war demi mengaut sokongan dari rakan-rakan. Well, ini memang ditujukan kepada reader yang mengenali saya sahaja. I mean, whom yang selalu dengan saya. Kawan-kawan saya, keluarga dan juga.. oklah sesiapa pun boleh. Eh.. kamu reader jarak jauh juga boleh join sama! Kerana kata-kata boleh menjadi azimat. Kata-kata kalau dibaca memang berkesan, lagi-lagi kalau yang "pedas", ouch!

Saya baru mula berdiet sekarang. Honestly baru 2 hari. So far semuanya berjalan lancar. Ini semua akibat mimpi ngeri tempoh hari. Really! Eh no.. I mean.. sangat real! Boleh bayangkan tak anda termimpi tangan lebih besar dari kaki sendiri. Untuk orang gemuk macam saya, itu sudah cukup terkesan dalam jiwa. Kaki, peha, betis dah cukup besar saya rasa kan. Nak tangan lebih besar lagi? I don't think I like it.

Thus, tekad harus dipasang. Mak ayah pun dah bagi galakan. Semalam ajak makan pun mak saya msg mcm ni, "kak uda, nanti kita makan kat luar, kita makan sup sayur yeh…" hee.. tau lah godaan makan di Restauran, jadi saya fikir instead of makan sup sayur, why not tom yam? Kwang kwang kwang..

Moga-moga kali ni berkesan. Kalau ikutkan banyak dah session yang tak Berjaya. Orang tak istiqomah macam gua ni memang susah sket. Adui. Dah turun tapi lepas tu naik balik. Dah kecik sket, tapi kembang nya lebih berganda. Ha-ha. 1 kg turun, naik 2 kg. ades.

Okla.. this time, let's put on your headband with word "caiyok!" and together we make this effort success! Good Luck to me.

P.S. : In progress to create the diet blog. *_*

 

Friday, September 24, 2010

Ada sesiapa yang boleh elak stress di tempat kerja?

...ah, menipu la tu...

Like seriously? like, is it really happened to me? oh no! *tongkat kepala kejap*. Macam tak percaya sedang dilanda konflik pekerjaan. Penat rasa nya kalau memendam perasaan sendiri. I'm not the one with those gift. Gift la sangat, really hope that I can 'gift' to others as nice present, tak larat nak keep. Yes, like desperately I don't need those. Shuhh.. shuhh..

Bukannya tak mau bersyukur dapat kerja di kala kawan-kawan semua menganggur lagi. Nope. Tak pernah terfikir malahan dah siap sujud syukur, pasang nazar dan sebagainya (should I really need to mention it here?ok no right), tapi dugaan and cabaran tiap hari menanggung tu la yang makin hari makin mengikis kekuatan tenaga zahir mahupun batin. Hari-hari yang tough kalau dengan kerja takpe, tapi kalau tough sebab menahan suara b*ss, seriously boleh cepat dapat banyak penyakit.

Eventhough ye la, I'm strong like f-t-h*, tapi kalau makin hari makin menguji kesabaran, tak boleh jadi jugak. Hari-hari aku tabur benih POSITIF gred A, plus bila masuk office cuba kekal kan kegembiraan walaupun bangun pagi terpaksa dan dipaksa (well, my lovely parents still come and wake me up EVERY morning). Tapi semua nya macam luruh mengalahkan musim luruh, bila dengar je bunyi heels (b*ss) , then mula la senyuman sweet terus bertukar macam budak harap dapat duit raya tapi tak dapat sebab dah terlebih umur. Kan unhappy tu? oh, I felt that too.

Tambahan pula (nada serious)...

Dengan seating arrangement yang telah menjadi tetap, huh.. tipu.. kata haritu that's only temporary masa first day I was there, maka nya terpaksa lah telan walaupun payah. Nasib baek sekarang dah ada geng jadi penyambut tetamu, since I'm seating at the front of the row and the first (but now second) table that people can reach when they come to my department, and of course, they will meet me first and ask, "si tuuutt ada?", and I'll reply, "ohh.. tengok meja dia sendiri boleh tak, kan dah ada name tag kat divider tu, kalau takde orang meaning nye ape?..." tapi itu dalam hati je la. -_-", and now I can smile a bit because I'm not the first one sudah, dah ada org lain jadi receptionist, but yet I'm still her assistant btw.

Fine. 

I don't mind when I can't get the opportunity to join the Japanese class, that time I thought maybe because I'm too late or maybe the class really fully occupied. Positive thinker la sangat. Lagipun, kita orang baru, takkan nak tanya banyak-banyak why haa... why haa I cannot join?. Then later, I got to know this one guy (baru join a week before me) dapat join the class, but what happen to me? ok, takpe lagi, Try to accept maybe satu orang je lagi kosong, so dia lagi layak. fine. Later, tiba-tiba ada class Mandarin nak di organize and my lovely b*ss dua tiga kali tanya, you nak join tak? you nak join tak? you nak join tak? so everytime the same question ditanya, aku dah jawap dengan paling bersemangat, yes, yess, yessss, tapi unfortunately bila nominate nama, semangat tu dah dilupakan, the new member yang a month later than me pulak yang dapat. Is that fair enough?

Like seriously am I invisible there? hello..yu huu..

Oh lagi best, bila apa-apa action yang kita rasa betul dan sangat accurate mesti nak dipersoalkan, tak kira lah besar mahupun kecil. Contohnya; ambil cuti tak tanya ketua kecil tapi tanya ketua second besar dipersoalkan kenapa, tak tanya direct dulu to HQ tapi tanya ketua kecil about the particular job also dipersoalkan, try to solve problem which is actually and obviously related to us pun pun pun dipersoalkan.. then, what are the SOP (standard operation procedure) for all these things so that I won't do any wrong in the future?  suruh kita train leadership dalam diri, tapi mereka sendiri yang menghancurkan the responsibility inside us. *yucks*

Urghh, tak tau macam mana nak berlakon "aiman tak kesah" hari-hari, like seriously macam nothing happen. Like tak dapat pun tak ape, maybe bukan rezeki ku.. huu.. Nampaknya besok sketsa lagi la dan mungkin untuk hari-hari seterusnya. Sampai mana agaknya boleh bertahan?

Sorry friends, everytime korang tanya, "hows your work?" and jawapan default aku "so far ok..bla..bla..bla..", so now here is the meaning of that ok.

.
Older Posts Home