Tuesday, September 04, 2012

What goes around comes around. Karma?

As a normal human, kita tak boleh nak control people around to be exactly what we expect. Eventhough, she/he is your father, mother, sibling or even your boss. Depan-depan kadang kita tengok macam complete honest to us, tapi belakang? Is it still the same as what we were looking at previously? Kita sendiri pun tak boleh nak sure benda macam ni. Kalau kita kat tempat orang lain pun, the same thing will happen too. Tak payah cerita pasal orang lain, kita measure from our own side. Adakah kita boleh menjadi orang yang honest di samping kawan-kawan? Keluarga? Mahu pun orang-orang tertentu di dalam office?

Siapa cakap YA, memang haih.. suci sungguh la hati anda. (cett.. ada ke?wahh.. nak tumpang berguru boleh?)

Kita selalu dengar, buat baik selalu, buat jahat jangan sekali. Kita juga biasa dengar pasal KARMA. Oh, dan juga "what goes around, comes around".. betul tak? Tapi kenapa still orang baik tak dibalas baik? Kenapa orang jahat ada yang dapat balasan tak setimpal? Is it dunia yang dah terbalik, atau ketidak-adil-an yang dah tercemar?

Well, aku sendiri pun tak tahu.

Kadang-kadang letih nak buat baik. Bila buat baik, belum tentu akan dibalas baik. Actually, bukan balasan sebenarnya yang patut kita concentrate, semua depend pada diri sendiri. Tapi sampai mana kita boleh larat nak hadapi kalau selalu kebaikan dibalas dengan tuba? Haha.. macam ada pepatah bekait-kait dengan tuba neh, tapi lupa pulak. Hee.. Tapi kalau buat jahat, sorry to say, kejap je boleh dapat balasan, itu kan janji Tuhan.

Since orang jahat biasanya susah nak filter sebab dia pakai topeng tebal (biasanya talam dua muka), so senang lah nak tertipu dengan tipu muslihat dia. Ye la, kadang sebaik-baik kawan yang dah anggap macam adik-beradik pun belum tentu dia tu sejujur-jujur manusia dengan kita. Boleh jadi, itu la sebenarnya duri dalam daging, musuh dalam selimut, pisau dalam lipatan. Sakit okk kalau terkena. Sumpah serik dapat kawan macam tu.

Then kalau situasi macam ni patut ke kita membalas dengan balasan yang sama macam dia buat kat kita? Is it "what goes around comes around" valid untuk dipraktik kan? Kang jadi bertindan-tindan la balasan nya. Dia buat jahat kat kita, kita balas jahat balik kat dia, then next mesti la kita pulak dapat balasan jahat tu balik kan? Logically macam tu la "what goes around comes around" punya meaning. A-ha.. Padahal kita nak jadikan situation tu fair-fair, win-win, tapi unfortunately at the end, kita manusia yang tak bersalah mesti akan menerima balik. Oho..

Sometimes, life memang tak fair. Betul kan?

4 comments:

ellieandcarl'sstories said...

mek ape suda jadi. aku penah pekir jugak mende yang same. tapi mak aku cakap kalau kite mengharapkan balasan. makanye kita akan kecewa. have faith! kate kawan aku. and percaya la mek. ALLAH itu adil. pasti balasan yang baik itu ada. sume bila kita tak tau. :)

A Peacemaker said...

haha.interesting..memang kadang2 kebaikan yg kita buat tidak dibalas dgn perkara yg sama..pada aku,aku percaya yg kebaikan kita pasti akan dibalas, mgkinn dlm keadaan yg tidak sedar..anyway, jangan sampai kebaikan kita kpd orng itu akhirnya merosakkn/memudaratkan diri sendiri.

mia sarah hemiza said...

anissss..
heee, mmg kt tak leh hrp pd balasan, itu tak ikhlas.. tp ni cume perasaan hasutan setan je yg aku tulis.. kiki.. mari kita positif!

mia sarah hemiza said...

faizal,
insyaALLAH.. yeapp, tuhan Maha Adil :)

Newer Post Older Post Home